Retorikern Sofia Kacim är nytillträdd marknadschef för stiftelsen Mentor Sverige. Hon har blivit utsedd till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikatörer och har lång erfarenhet av ideellt engagemang. Nu vill hon nu stärka varumärkeskännedomen för Mentor genom kommunikation som når unga på deras villkor.
Sofia Kacims mål som ny marknadschef är att få fler att inse att mentorskap för unga är ett effektivt och meningsfullt sätt att få fler unga att känna framtidstro. Därför kommer hon att ta ett helhetsgrepp kring kommunikationen och sätta en ny strategi för att öka varumärkeskännedomen, där kommunikationen med och för unga är en nyckel. Hon vill sätta fokus på berättelserna om de lyckade matchningarna, om ungdomar som vågat ta större kliv och drömma om ett nytt jobb för att man haft en mentor som visat riktningen eller öppnat upp en dörr.
Hon menar också att mentorskap är ett attraktivt sätt för näringslivet att förstärka sitt arbete med social hållbarhet, där arbetsgivaren bl.a. kan erbjuda sina anställda att bli mentorer genom Mentor. Något som också stärker deras egna attraktionskraft som arbetsgivare.
Sofia Kacim är retorikexpert och har drivit den egna byrån Kacim Comms där hon bland annat föreläst om generation Y. Hon har bland annat synts som jurymedlem i tv-programmet Retorikmatchen, som retorikexpert i Tidningen Chef och retorikcoach i TEDxStockholm. 2018 utsågs hon till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikatörer av tidningen Resumé. Sofia Kacim har även grundat det globala nätverket HON (Her Global Network), som samlar kvinnor flera städer i världen. Hon har även en bakgrund som kommunikationskonsult på Per Schlingman AB.