Efter många år inom idrottsrörelsen kan Linda Wijkström det mesta som är värt att veta om partnerskap, rättigheter och kommersiella avtal. Linda vill att vi pratar mer om relationer och vågar ta betalt. På Insamlingsforum Fördjupning kommer hon att dela med sig av hur små organisationer kan arbeta för att lyckas med företagssamarbeten.
Linda Wijkström är sedan två år tillbaka affärsansvarig på ECPAT Sverige. Där projektleder hon bland annat ECPATs två strategiska nätverk: med näringslivet och med Polisen. Linda har dessutom lång erfarenhet av arbete inom idrottsrörelsen med inriktning mot kommersiella avtal och partnerskap.
När är ett samarbete mellan en ideell organisation och ett företag lyckat, enligt dig?
— Enkelt skulle jag säga när det är win win för båda parter, men det skulle vara för enkelt. På ECPAT jobbar vi mycket med relationer. Vad vill vi att företaget har för relation till oss och vad anser företaget att relationen ska vara? Ett lyckat samarbete har ett tydligt syfte att utgå ifrån. Är det att skapa speciella aktiviteter för vår verksamhet, att öka synligheten eller kanske just se till att ha ökat intäkterna tack vare samarbetet? Samarbetet är lyckat när båda parterna ser en nytta eller når önskad effekt.
Tittar vi exempelvis på det som händer i Ukraina och företagens fantastiska engagemang som gör stor skillnad för arbetet i många organisationer. Idag är det en självklarhet för många företag att stödja arbetet i organisationer som på olika sätt kan bidra till hjälp och stöd där det behövs som mest. Här handlar det ofta om företag som sedan tidigare har ett samarbete med organisationerna, och som vet vad som kan levereras om de ger extra stöd.
Ni på ECPAT arbetar strategiskt med partnerskap och samarbeten som skapar långsiktigt värde, men det finns ju fortfarande många mindre företag som ”bara” vill skänka pengar och visa upp en logotyp. Hur ska man som liten organisation som vill börja jobba strategiskt med samarbeten tänka?
— När organisationen har lagt sin plan för på vilka sätt man vill samarbeta och öppnar upp för hur företag kan stödja verksamheten gäller det att se vilka metoder som behövs. De företag som vill skänka ekonomiska medel behöver få något tillbaka för gåvan. Titta på vad just ni kan paketera, kanske vill företaget kunna visa upp med stolthet att man skänkt en gåva, exempelvis med ett diplom eller några rader på hemsidan. Och viktigast av allt, oavsett storlek på företag – se till att vårda företaget för ett långsiktigt engagemang. Det är lättare att fråga någon ni redan har en relation till att ge igen, eller ge ett större stöd.
Vad är det viktigaste att tänka på för en mindre organisation som ska börja jobba med företagssamarbeten? Kan du ge en hint redan nu?
— Ni behöver inte uppfinna hjulet igen. Titta på vad andra gör, inspireras och omvandla det till något som fungerar i er organisation. Det är även viktigt att hela organisationen är med på vad det innebär med företagssamarbeten hos er. Till sist, ha tålamod – och våga ta betalt!
Läs mer om Insamlingsforum 2022
Text: Amelie Furborg