Ledare: Konsten att motivera till givande

Ledare i Patos, 7 november 2024

”Fundraising is the gentle art of teaching the joy of giving!”

Sedan jag började som fundraiser för 27 (!) år sedan har jag haft detta citat av Henry A Rosso, som var med och utvecklade fundraising i USA, som ständig vägledning. I sin enkelhet beskriver det precis vad yrket som ”insamlare” handlar om. Att det är en konst att guida människor till att upptäcka glädjen i att ge. Och poängen med citatet är just att det är en konst. Det krävs nämligen kompetens och kunskap för att motivera människor att vilja ge utan att få något tillbaka.

Det betyder att uppdraget som fundraiser är ett yrke som kräver en rad förmågor och kunskaper. Beroende på om du arbetar för att motivera den breda allmänheten att ge på vägen till jobbet, eller om ditt uppdrag är etablera strategiska partnerskap där organisationens och företagets mål är samstämmiga, behöver du helt olika typer av kompetens och kunskap. Men du behöver rätt kunskap för att vara så effektiv som möjligt i just ditt arbete, samtidigt som du har förmågan att balansera givarens perspektiv med organisationens syfte och ändamål.

Giva Sveriges uppdrag har sedan starten 1991 varit att öka givandet i Sverige. En central del i detta är att utveckla och stärka professionaliteten i insamlingsverksamhet. Att på ett etiskt och långsiktigt hållbart sätt motivera människor att ge kräver kunskap och kompetens. Det jobbar vi med varje dag.

Vi är långt ifrån insamlingsbössan idag. Att gåvor och bidrag från allmänheten, företag, filantroper och stiftelser bara till våra medlemmar har ökat från 2,8 miljarder kronor 2004 till 11,5 miljarder kronor 20 år senare, beror bland annat på digitala kommunikationskanaler och enklare betalningsformer, större intresse från företag att engagera sig i samhällsutvecklingen och att förmögna svenskar i högre grad är aktiva filantroper. Men utan en ökad professionalitet inom insamlingsverksamhet hade de här pengarna inte kanaliserats till ideella organisationer. Idag är det drygt 1200 medarbetare hos våra närmare 200 medlemsorganisationer som motiverar mer än 5 miljoner personer och 25 000 företag att ge. För att lyckas med det krävs kunskap och kompetens som är unik just för insamlingsverksamhet.

För att lyckas med det krävs kunskap och kompetens som är unik just för insamlingsverksamhet.

I en tid där allt större politiskt fokus ligger på den privata finansieringens roll i civilsamhället blir det uppenbart att kunskapen om hur man motiverar till givande är låg. Fokuset blir ofta bara på incitament för givande och regelförenklingar – vilket förstås är bra och vi har flera intressanta inspel baserat på evidens och forskning – men den viktigaste pusselbiten omnämns aldrig. Nämligen behovet av kompetenshöjande insatser för organisationer (och beslutsfattare) och mer forskningsbaserad kunskap i Sverige om fundraising och givande.

Givande är inte en kran som kan sättas på när det passar politiker, eller för den delen organisationer. Att motivera till givande kräver kompetens, långsiktighet och investeringar. Så om politiker på riktigt vill se en ökad privat finansiering – från allmänheten, filantroper och företag – krävs en rejäl satsning på kompetenshöjande insatser och infrastruktur. För det kostar pengar att få pengar.

Inspiration finns att hämta från t ex Finland där det i den nya civilsamhällesstrategin noteras att: ”Det är inte lätt för civilsamhällesorganisationerna att få privat finansiering eftersom organisationernas färdigheter för medelsanskaffning varierar märkbart.” Vilket föranleder finska regeringen att agera på det. Men i Sverige finns också förebilder. Kulturbryggan har satsat på utbildning om resursmobilisering för kulturverksamhet och i den nyligen publicerade rapporten om kulturens finansiering från Myndigheten för Kulturanalys påtalas att, om ökad privat finansiering är ett politiskt mål, bör ett fokus vara att ”stärka kulturverksamheters och privata aktörers kunskap och kapacitet att arbeta med privat kulturfinansiering”.

Men givandet i sig är inte till för att fylla svarta hål i organisationens ekonomi eller täcka upp där det offentliga har ett ansvar. Så för att citera min kollega Katie Docherty i Storbritannien: ”A fundraiser can be the bridge between generosity and impact”. För givarnas pengar är inte målet i sig, utan medlet för att kunna göra skillnad på riktigt. Och bryggan däremellan är en kompetent och kunnig fundraiser!

Charlotte Rydh, generalsekreterare