Åh nej, alternativt, tjoho! En ny sociala medie-app! Oavsett om man är depp eller pepp inför lanseringen av ännu en ny plattform, så är det värt att fundera över värdet av att närvara på Metas nya ”Twitter-kopia” Threads som lanserades i EU i mitten av december. Är Threads lösningen för de som inte längre känner att X (fd Twitter) är en säker miljö för en ideell organisation? Hans Kullin är PR- och innehållsredaktör på Cancerfonden och guidar oss genom den nya plattformen.
Sedan Elon Musks köp av Twitter och senare omvandling till X, har allt fler röster lyft att plattformen blivit alltför hatisk och kontroversiell för att varumärken ska vilja synas där. Naturskyddsföreningen meddelade till exempel redan i mitten av september att det var sluttwittrat för deras räkning. Kontroverserna kring X har öppnat fönstret på vid gavel för ett alternativ till X och det utnyttjade Meta genom lanseringen av Threads.
Hur kommer man igång med Threads?
Eftersom Threads är kopplat till Instagram så är det enkelt att komma igång och man får samma namn på kontot som på Instagram. Dessutom så hänger följarna med från Instagram och ditt konto startar inte på noll, vilket gör det enklare att hitta ett sammanhang. Till att börja med behöver man ladda ner appen och aktivera sitt konto, vilket också kan göras via en länk inne i Instagram-appen.
Hur fungerar det?
Threads är väldigt likt X och det går att dela olika typer av inlägg, inklusive text, länkar, bilder, giffar, ljudinspelningar, omröstningar och videor på upp till fem minuter. Inläggen som kan vara 500 tecken långa kan inkludera maximalt en hashtag. Det går att interagera med andras innehåll genom att gilla, svara, reposta eller dela vidare på Instagram. Dock saknas än så länge direktmeddelandefunktioner och en inbyggd kamera.
Det finns två flöden där ”Följer” är innehåll från konton man följer och ”För dig” är innehåll som appen bedömer att du är intresserad av.
Trots att Threads bara har varit tillgänglig under en kort tid är förhoppningen att det ska vara en mer positiv och säker miljö jämfört med plattformar som X. Meta har uttryckt att Threads inte primärt ska vara en plattform för politiska diskussioner, vilket kan bidra till en mindre kontroversiell atmosfär. Dock börjar den typen av inlägg att få spridning så det lär utvecklas över tid. Men Meta har hårdare regler för moderering av innehåll än vad X har och kopplingen till ”riktiga” Instagram-konton gör att förutsättningarna är goda för färre troll och en bättre upplevelse.
Om var fjärde Instagram-användare aktiverar sig på Threads kommer appen att vara lika stor som X är idag och i nuläget har den redan nått 130 miljoner aktiva månatliga användare, vilket är en bit kvar till X:s halva miljard.
Blygsam start för Giva Sveriges medlemmar
En viss försiktighet kan dock anas än så länge bland Giva Sveriges medlemmar. En genomgång av 30 av de största medlemsorganisationerna visar att efter en månad har endast 12 aktiverat sina konton och bara 5 av dessa publicerar inlägg löpande.
Bland de aktiva organisationerna återfinns Barncancerfonden, Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Hjärtebarnsfonden och Sverige för UNHCR.
Så används Threads av organisationerna
Initialt har plattformen inte använts för insamling utan fokus har legat på att utforska varumärkesbyggande, engagemang och kunskapsspridning. De som lyckas bäst hittills har skapat innehåll som engagerar och bjuder in till konversation. Barnsjukhuset St Jude i USA är som vanligt bra på att hitta en tonalitet som passar och de engagerar via hoppfullt innehåll med glimten i ögat och de ställer mycket frågor. (länk: https://www.threads.net/@stjude )
X inriktning på politik, opinion och media överensstämmer säkert inte helt med Threads målgrupp då många där inledningsvis kommer från Instagram, som har mer av livsstilsinriktning. Så prova er fram och anpassa innehållet allteftersom målgruppen växer och förändras.
”Barncancerfonden har aktiverat sitt konto på Threads. Hur har ni resonerat kring er närvaro?”
– Vi på Barncancerfonden valde att aktivera ett konto på Threads då det är en kanal som växte väldigt snabbt efter lanseringen 2023. Vi ser väldigt positivt på en ny textbaserad plattform där vi kan arbeta lite snabbare och där det är ett positivt samtalsklimatet.
Det är också kul att orientera sig på en ny plattform där det är lekfullt och vi användare lär oss tillsammans, säger Åsa Hornhammar, sociala medier-specialist på Barncancerfonden.
Tre korta tips för Threads:
-
- Återanvänd innehåll: Använd innehåll från andra plattformar men anpassa efter målgruppen allteftersom ni lär er vad som engagerar.
- Stimulera konversation: Engagera följarna med frågor och innehåll som bjuder in till reaktioner. Inlägg som engagerar har stor chans att lyftas till andra kontons ”För dig”-flöde och därmed spridas ytterligare.
- Visa hopp och var positiv: Threads är än så länge en mer positiv miljö än X. Ett hoppfullt anslag med kreativitet och koll på trender räcker långt.
Hitta den röda tråden
Idag är det få organisationer som växer på X och att få räckvidd och engagemang är svårt. När allt fler ansluter till Threads kan det mycket väl bli en plattform som kompletterar och eventuellt ersätter X. Här finns potential att inspirera människor kring organisationens syften och bygga en gemenskap och vilja att bidra. Avsätt lite tid att utforska plattformen och vilken roll den kan ha i er palett av sociala kanaler. Är det här ett framtida (bättre) Twitter så har ni fått erfarenhet och en tidig start, om intresset falnar så har ni i alla fall försökt. Och kan man gissa, att nästa stora hype lurar ändå snart bakom hörnet.
/Hans Kullin
PR- och innehållsredaktör på Cancerfonden
Länkar:
https://www.threads.net/@barncancerfonden
https://www.threads.net/@cancerfonden
https://www.threads.net/@hjartlungfonden