Bakom kampanjen: Räddningsmissionens swishsuccé på Giving Tuesday

Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen.

Kampanj
Swisha en frukost på Giving Tuesday

Organisation
Räddningsmissionen

Bakgrund
För tredje året i rad genomförde Räddningsmissionen sin Giving Tuesday-kampanj ”Swisha en frukost”. Räddningsmissionens frukostcaféer är hjärtat i arbetet med att bekämpa hemlösheten i Göteborg. Här får man frukost, men också en stunds gemenskap, möjlighet att duscha och tvätta kläder och länkning till myndigheter och vård.

Mål
Att samla in pengar till 20 000 frukostar, totalt 400 000 kr. Det skulle täcka behovet för frukostar under hela vintern.

På Giving Tuesday 2018 samlade Räddningsmissionen in 234 000 kr (11 700 frukostar) och 2019 nådde insamlingen 315 000 kr (15 750 frukostar).

Idé
Samma idé som för Räddningsmissionens tidigare Giving Tuesday-kampanjer; ”Swisha 20 kr, vilket motsvarar en frukost på Räddningsmissionens caféer för hemlösa.”

Genomförande

Erika Nordbring

– Kampanjen var i år helt digital och vi spred den i alla våra plattformar. Det hela har kretsat kring ett Facebook-evenemang som var inställt på Giving Tuesday-dygnet och dit man enkelt kunde bjuda in sina vänner. I år fick det en rejäl spinn och vi fick 4 000 svar och nådde ut till 185 800 personer, berättar Erika Nordbring som är ansvarig för digital insamling och sociala medier på Räddningsmissionen.

En vecka innan Giving Tuesday gjordes olika inlägg på sociala medier som handlade om vad en frukost betyder för en hemlös, man visade ett besök på frukostcafét och pratade kring Giving Tuesday vs. Black Friday.

– Vi hade även en enkel film med kända göteborgsprofiler som hade filmat sig själva med sina mobiler. Utöver organiska inlägg gjorde vi även en del Facebookannonsering, vi skickade ut mejl, sms och hade en kampanjsida på vår hemsida, berättar Erika.

Resultat
Insamlade medel: 1 068 320 kr
Antal frukostar: 53 416
Antal swishbetalningar: drygt 16 000
Räckvidd via Facebook-event: 4 000 svar med en räckvidd på drygt 185 000 personer.

Budget
Annonsering Facebook: ca 6 500 kr
Sms-utskick: ca 21 000 kr

Lärdomar
– Kampanjens styrka är helt klart det enkla och tydliga budskapet. Det är lätt att engagera sig både genom att swisha och att sprida budskapet vidare. 20 kr är något de allra flesta har råd att bidra med, vilket jag tror gör att folk känner sig uppmuntrade att swisha en “hel” frukost. Många är också trötta på hetsen kring Black Friday vilket gör att timingen med Giving Tuesday är klockren. Kanske ännu mer i år än tidigare, säger Erika.

Erika menar att en viktig framgångsfaktor var att de fick så många att vara med och sprida kampanjen. Följarna uppmanades att lägga ut en bild på sin frukost och uppmuntra sina vänner att swisha en frukost, och mängder av människor var med. Bland annat delade Mia Skäringer, med över 600 000 följare på Instagram, vår kampanj.

Utåt har vi pratat om kampanjen som en “rörelse” istället för en “kampanj” och lagt mycket vikt i kommunikationen att detta är något vi gör tillsammans, där alla är med och ansvarar för resultatet.

– Utåt har vi pratat om kampanjen som en “rörelse” istället för en “kampanj” och lagt mycket vikt i kommunikationen att detta är något vi gör tillsammans, där alla är med och ansvarar för resultatet. Det är något jag tror minskar avståndet mellan givaren och oss som organisation, att vi är ett team! Vi har räknat och kommit fram till att vi svarade på ungefär 600 kommentarer under veckan vilket var mycket jobb men så värt, berättar Erika.

Det är lätt att tänka att man måste skapa nytt material och ha nya budskap till varje kampanj, men Erika menar att det varit en fördel att återanvända kampanjen från tidigare år. Det skapar igenkänning och en slags återkommande tradition för de som är med och ger.

Reaktioner
– Det är alltid nervöst när man drar igång en ny kampanj, särskilt då vi hade ett bra resultat från förra året att leva upp till. Men redan runt lunch på Giving Tuesday insåg vi att vi hade slagit rekordet, och sen satte vi upp nya mål flera gånger under dagen som vi nådde gång på gång! Det sjukaste var när vi hade samlat in typ 100 000 kr inom en timme efter sms:et gick ut och många stora konton på Instagram började dela kampanjen. Det kändes som rörelsen liksom fortsatte och vi kunde bara luta oss tillbaka och se på. En riktigt skön känsla, avslutar Erika.

Arbetsgrupp på Räddningsmissionen
Erika Nordbring: ansvarig digital insamling/sociala medier
Märta Laakso, Ebba Hultqvist: praktikanter sociala medier/kommunikation
Joachim Lundell: ansvarig privatinsamling
Katerina Ingenlath: Kommunikations- och insamlingsansvarig
Externt: Lydia Lilijeqvist, Adoveo. Johan Klasson, Quisma. Erika Persson, foto

Text: Amelie Furborg, Giva Sverige