Bakom kampanjen: Vaccine Forward

Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen. Den här gången tittar vi in bakom det högaktuella initiativet Vaccine Forward.

Organisation
Vaccine Forward

Kampanj
Vaccine Forward

Bakgrund
Allt började i januari i år med en tanke hos entreprenören och affärsängeln Elisabeth Thand Ringqvist.
– Jag funderade på om man på ett enkelt sätt kunde donera vaccin mot covid-19 till någon som annars inte skulle få någon vaccination. Eftersom det inte fanns något sådant, så tänkte jag att världen behöver ett initiativ som Vaccine Forward.

Elisabeth frågade några vänner och de i sin tur bjöd med andra för att bygga Vaccine Forward.
– Det blev till sist 20 personer: designers, entreprenörer, kommunikatörer, tekniska utvecklare, studenter från KTH, KI och Berghs, en tidigare biståndsminister, språkexperter och några projektledare. Efter 45 dagar hade vi startat en ny ideell förening, byggt varumärke och en betalningsplattform och kunde lansera allting den 1 mars.

Elisabeth Thand Ringqvist

Idé
Vaccine Forward har en digital insamlingssida på webben som fungerar med många olika betalningsmetoder i hela världen.
– Med vår erfarenhet från startups vet vi att användarvänlighet är avgörande för att den som är intresserad ska klicka några få gånger för att genomföra en donation.De insamlade pengarna skickas sedan varje månad till GAVI som hanterar COVAX AMC och köper in vaccin till världen fattigaste enligt WHO:s prioriteringar.

Mål
Målet är att 1 miljon människor ska bli vaccinerade via Vaccine Forward. För det behövs 85 miljoner SEK i insamlade medel.

Genomförande och kanaler
Vaccine Forwards web är navet i kampanjen eftersom det är där man kan donera pengar.
– För att nå ut har vi också jobbat med sina sociala medier och ett antal strategiska samarbeten med företag, regioner och organisationer. Vi jobbar också strategiskt med PR, framför allt i affärspress och branschmedier, vilket gjort att många företag har hittat till Vaccine Forward.

De tjugo grundarna har stora nätverk som når företagare och privatpersoner både i Sverige och globalt. Det hjälpte kampanjen mycket i början, menar Elisabeth.
– Idag har vi samarbeten med vaccinationsföretag som Doktor 24, KRY och några regioner i Sverige som satt upp affischer på vaccinationsställen. Vi har även inlett samarbete med Coop, så att Coops kunder kan växla sina Coop bonus-poäng till vaccinationer.

Vaccine Forward fokuserar på att kommunicera i relevanta sammanhang, där människor vill och kan donera.
– Under hösten kommer en stor kampanj att rulla ut på restauranger och barer. Där blir det relevant att tillsammans med krögare prata om att vi tillsammans måste göra allt för att inte viruset ska komma tillbaka.

Resultat
Vaccine Forward har på 6 månader samlat in 16 miljoner SEK.

Budget
Vaccine Forward har fått ca 250 000 kr till verksamheten från We Fight Covid och SPP.
– Dessa pengar var öronmärkta till att täcka kostnaden för den mjukvara vi behöver för betalningsplattformen, eftersom säkerheten på betalningsplattformen är avgörande, berättar Elisabeth.

Lärdoma
– Det som möjliggjorde att vi kunde komma i gång på 45 dagar kan sammanfattas i BAAM! säger Elisabeth.

– Besatta. Kanske är det ett startup-uttryck, men vi som grundade Vaccine Forward var helt övertygade om att vi med övertygelse sprang tillräckligt snabbt så skulle vi ta oss igenom ansökan till Skatteverket, hanteringen hos SEB för att de skulle acceptera betalningar från hela världen, få upp administration och transparensarbete och utveckling av varumärke, design, kommunikation och teknik på 6 veckor.

– Appbaserade. Vi har löst allt arbete via appar. Hjärtat för projektledningen är Slack där alla delprojekt har sin egna kanaler och där andra kanaler handlar om pepp och framgång. Möten sker på Zoom. För siten är en enkel WordPress sida navet där sedan de olika betalningsmotorerna pluggas in med API:er.

– Autonoma. Vi har varken en moderorganisation eller andra landorganisationer att förhålla oss till. Eftersom vi varit globala från första dagen så har detta underlättat mycket för oss. Vi kan samtidigt ta ut svängarna i vår kommunikation eftersom det inte finns någon som kan ta illa upp eller ha synpunkter.

– Målstyrda. Vi har jobbat med ett tydligt mål. Samla in 1 000 000 vaccinationer. Det handlar tex inte också om att få fler medlemmar eller något annat. Vi ska avvecklas under 2022 så ingen av oss har något incitament att försöka göra Vaccine Forward till vår framtida karriär.

Arbetsgrupp/medarbetare
Kajsa Falasca, member of the board, Associate Professor in Media and Communication Science, Mittuniversitetet
Mattias Johansson, member of the board, Head of Public Affairs, Volvo Cars
André Frisk, Communications, Founder Wikberg & Frisk
Andrew Hart, Text development, Video and Podcast Producer at the Nobel Prize
Amalia Lundell, Creative Team, PR student at Berghs
Camilla Wallander, Creative Project Lead, CEO Berghs School of Communications
Elin Brander, Illustrator, Illustrator Artistica
Fredrik Andersson, PR, Head of Tech and Politics Miltton Group
Gunilla Carlsson, Coordinator international organizations, previously vice chair of GAVI and Minister for International Development and Cooperation
Ilyas Albashawat, Creative Team, Master of Medical Science in Bioentrepreneurship at Karolinska Institute
Johan Middlemiss Lemon, Tech lead, Tech Entrepreneur and founder June
John Eriksson, Full stack lead, Tech Entrepreneur
Jorge Pérez Hermilla, Creative Team, Medical Doctor and Business Student, Karolinska Institute
Katarina Svensson, Digital Project lead and Finance, CEO June
Lennart Wallander, Creative Director, CEO Food & Friends, Advertising Agency
Leo Cornelius Sjöwall, Creative Team, PR student at Berghs
Per Frykebrant, Brand, Communications Expert Bellbird
Sally Isakas, Creative Team, Student Industrial Engineering and Management at KTH
Sean Canning, Communications, Communications Expert, Burson, Cohn & Wolf
Sofia Hagelin, PR & Media, Serial entrepreneur within travel, fashion and PR

Corporate and NGO partners from start
Edlund & Partners – Accounting
Saldo – Bookkeeping
SEB – Bank
Stockholm Pandemic Resilience and We Fight Covid
Templ – WordPress host
Vinge – Legal

Text: Jocke Lundell