Bakom kampanjen: Vi som kör för Barncancerfonden

Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen.

Kampanj
Vi som kör för Barncancerfonden

Organisation
Barncancerfonden

Bakgrund
Grunden till denna kampanj är egentligen ett svar på ett initiativ som togs av några yrkeschaufförer i våras. De gav en krona per körd mil under mars månad till Barncancerfonden. Totalt samlade ett hundratal chaufförer in ca 100 000 kr. Efter detta bildades facebookgruppen ”Vi som kör för Barncancerfonden” med ambitionen att genomföra kampanjen igen under september, som är Barncancermånaden. Facebookgruppen fick snabbt över 3000 medlemmar och chaufförerna samlade in 2 miljoner kronor under månaden.

Mål

Hans Kullin

– Många är engagerade under barncancermånaden och vi hinner inte att tacka alla, även om vi gärna vill det, berättar Hans Kullin, som är ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden. Men när vi såg hur mycket den här gruppen samlade in och vilken spridning deras initiativ fick ville vi gärna uppmärksamma dem och tacka dem på ett sätt som känns i hjärtat. Sedan ville vi såklart också inspirera dem till att göra detta igen, säger Hans.

Idé
Utgångspunkten var att göra något som chaufförerna kunde känna igen sig i.
– Detta var ju ingen planerad kampanj, så det fanns varken tid eller budget att ta hjälp utifrån av en reklambyrå eller ett produktionsbolag.
Idén tog avstamp i Barncancerfondens kommunikationskoncept ”barn och cancer hör inte ihop” och den uppmärksammade reklamfilmen från Volvo Trucks, ”Epic split” där den gamla actionskådisen Jean-Claude van Damme står i split på backspeglarna mellan två backande lastbilar. En film som var känd i målgruppen.

Genomförande
Teamet på Barncancerfonden tog hjälp av Isabelle, 8 år, som var under behandling för leukemi.

– Vi fick tag på två chaufförer och samlades i Frihamnen i Stockholm en söndag morgon, berättar Hans Kullin. VI hade med oss systemkameror, drönare och GoPro-kameror, men använde oss av en iPhone till sist. Det var en enkel inspelning, där vi spelade in Isabelles röst separat. På två tagningar hade vi vår film.

Resultat
På mindre än 24 timmar hade filmen nått över 200 000 personer i organisk räckvidd på Facebook (idag över 340 000 personer) och delats 1500 gånger.
Och yrkeschaufförerna siktar nu på att göra om detta även nästa år.

Budget
0 kr

Lärdomar
– Man kan klara mycket själv med enkla medel, säger Hans. Jag är så glad att vi genomförde detta. Du behöver inte ha någon dyr utrustning och göra en produktion i proffsklass. Det viktigaste är att det är äkta, personligt och bygger på en stark idé. Kanske kan vi inspirera fler till att våga genomföra egna, enklare produktioner.

Arbetsgrupp på Barncancerfonden
Hans Kullin: ansvarig sociala medier
Ellinor Prawitz: pressansvarig
Mathilda Aronsson: marknadskoordinator
Rasmus Manson: formgivare
Nic Edwards: projektledare/copy Varumärke
Och inte minst Mattias och Thomas från Per Broddes Åkeri AB som ställde upp under filminspelningen.

Se kampanjfilmen här.

Text: Jocke Lundell, Räddningsmissionen