#GivingTuesday bidrar till en generösare och mer rättvis värld

Anställda på Stena Line deltar i #MyGivingStory 2018

#GivingTuesday bidrar till en generösare och mer rättvis värld. Så lyder visionen för den globala rörelse av engagemang och medmänsklighet som #GivingTuesday har blivit. #GivingTuesday startade i USA 2012, finns i över 150 länder och växer konstant. Sverige är med sedan 2017 och det är Giva Sverige som är ”Global Partner”, vilket betyder att man tagit på sig att facilitera, samordna och verka för en så bra spridning som möjligt av #GivingTuesdaySweden.

I år infaller #GivingTuesday den 3 december, vilket är första tisdagen efter ”Black Friday”. #GivingTuesdaySweden ökar stadigt och det är många organisationer, skolor, företag och privatpersoner som kommer att medverka i år. Som organisation kan man använda dagen till att samla in pengar, men framförallt till att lyfta fram sina givare, volontärer och medlemmar och tacka dem för deras engagemang och stöd.

Lyfta fram sina medarbetare
Företag kan den här dagen också uppmärksamma sina medarbetare och synliggöra vad de engagerar sig i, skänker pengar till, eller jobbar frivilligt för. (Här kan du läsa om vad SKF gjorde förra året på #GivingTuesday.)  #GivingTuesday handlar om att ge och dela med sig, men kanske främst om att visa på det enorma engagemang och generositet som civilsamhället utgör.

Gemensam kommunikation
Några nyheter för i år är att Giva Sverige kommer att ta fram en gemensam kommunikationsplattform för alla som vill medverka i #GivingTuesdaySweden. Den kan man använda i sina kampanjer, när man ska förklara vad #GivingTuesday är, eller i kontakt med media. Giva Sverige kommer också att centralt kommunicera alla de olika events som äger rum runt om i landet på just själva datumet, 3 december, för att skapa en ”boost” kring #GivingTuesday och för att visa på den kreativitet och styrka som finns i civilsamhället och som manifesteras särskilt denna dag.

#MyGivingStory
#GivingTuesday är också en fin möjlighet att be människor att dela med sig av sitt engagemang i sociala kanaler. #MyGivingStory är det globala samlingsnamnet för aktiviteten att man som privatperson berättar om sitt engagemang och delar detta i sociala kanaler. I Sverige kan man exempelvis använda sig av framtagna skyltar som man kan ladda ner från #GivingTuesdaySwedens hemsida. På dessa kan man skriva och berätta om sitt engagemang, ta en selfie och sedan dela det under hashtaggen #givingtuesdaysweden. Det skapar tryck i frågan och människor får en naturlig möjlighet att berätta om vad de själva brinner för.

Vill du veta mer?
Är du, din organisation, eller ditt företag intresserad av att vara med på #GivingTuesday? Då kan du kika in på hemsidan givingtuesday.se. Där finns mängder av material, fakta, loggor med mera att ta del av.
Du får också gärna höra av dig till Giva Sverige, antingen till malin@givasverige.se, eller till liv@givasverige.se.

Vi ses på #GivingTuesday!

Text: Malin Ekelund, projektledare #GivingTuesdaySweden