Helt hypotetiskt: En insamlingskanal för all framtid – vilken väljer du?

Värvare från Clowner utan gränser Värvare på stan från Clowner utan gränser – innan corona.

Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra på en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.

Året är 2021 och Sveriges riksdag instiftar hux flux en ny lag – insamlingsorganisationer måste bestämma sig för endast en enda kanal för insamling och köra på den för all framtid. Vilken väljer du?

Gustav Martner, Head of Creative, Greenpeace:

”Jag skulle satsa på att snabbt säkerställa ett ekosystem mellan oss och givarna där vi är så oberoende som möjligt av kommersiella bolag och plattformar, för de skulle ju knappast skämmas för att utnyttja en sån situation. E-post vore därmed bättre än t ex Facebook och försöka få CRM-plattformen open source vore väl också vettigt då. Samtidigt bär det lite emot att låsa sig vid e-post om man nu måste välja en enda kanal, för i slutändan kommer alltid det personliga mötet vara viktigast… men nu har ju pandemin lärt oss att inte ens det kan man lita på längre, så det blir e-post ändå. Sen skulle jag ägna all tid åt att få e-postadresserna att ”föröka” sig, alltså be givarna att hjälpa oss nå fler adresser och så vidare. E-post är ett bra exempel på en plattform man kan äga själv och slippa lägga sitt öde i händerna på Mark Zuckerberg.”

Heléne Tibblin, insamlingschef, Bris:

”Då tänker jag att vi skulle utgå från mobilen i alla dess former. På senaste tiden har vi på Bris till exempel testat mycket sms-utskick och sett väldigt intressanta resultat och beteenden utifrån det. Mobilen har man alltid med sig och där finns digital kommunikation i alla möjliga flöden. Man kan ge en gåva snabbt i mobilen eller signa upp på ett nyhetsbrev eller bli månadsgivare.”
Fast nu låter svaret lite som ett kryphål..?
”Haha ja, vi var några kollegor som pratade om det och undrade om ni skulle släppa igenom det här svaret. Men vi menar att du lever med din telefon och där kan vi nå dig och se in i ditt liv på massa olika sätt, så vi resonerar som så att mobilen inte är en kanal – det är en livsstilsprodukt! Och den väljer vi att fokusera på.”

Mikael Kesha, kanslichef, Teskedsorden:

”Kort och gott: TM. Jag tror mycket på det personliga samtalet, även om jag tror att vi är förbi tiden då man bara kunde knacka på dörren. Teskedsorden är en ung organisation med lite lägre varumärkeskännedom vilket gör att vår tröskel är lite högre. När vi tar kontakt med organisationer och företag, vår prioriterade målgrupp, tror jag att den första kontakten alltid bör ske över telefon. TM är inte enkelt och metoden har självklart sina fallgropar men med rätt personer för uppgiften så kan det ge fantastiska resultat. Det ger oss även en kvalitativ räckvidd där vi enklare når rätt mottagare, och med rätt systemstöd räknar man med 200 samtal per medarbetare och dag! Det kräver dock helt andra KPI:er och nyckeltal än många andra insamlingssätt och dessa är unika för varje organisation. Jag tror att TM är ett insamlingssätt som har enorm potential över tid.”

Skribent: Ellinor Prawitz, Barncancerfonden