Helt hypotetiskt: Julen är stulen – hur samlar ni in pengar i stället?

Helt hypotetiskt. Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra på en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.

Grinchen har tagit makten i Sverige och alla former av julkampanjer förbjuds. Från och med nu får organisationer endast genomföra insamlingskampanjer under sommarhalvåret – julkampanj blir julikampanj helt enkelt. Vad gör ni nu?

Viken Wetlesen, chef för privatmarknad på Sverige för UNHCR

Viken Wetlesen

– I julen finns några framgångsfaktorer för givande som jag vill ha med mig till sommaren: 1. Traditionen (svårast att flytta såklart) 2. Julklappar till välgörenhet 3. Att man får bäst och mest insamlingskommunikation på julen! Så jag skulle försöka fånga upp så mycket från de tre elementen som bara går: 1. PR-arbete för att förklara folk att sommaren är tiden för givande; få med hela Sverige i att nu ska vi tillsammans visa att vi är lika snälla i juli som på julen. 2. Satsa på sommarens högtider; midsommar och kräftskiva, ha tackkort till den hemgjorda sillburken eller sånghäften till kräftskivan som symboliska presenter. 3. Använda flera insamlingskanaler och precis som på julen spara mina starkaste case till denna tid och justera kanalmixen för att möta folk där de är på sommaren – festivaler, hamnen, stranden.

Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen 

Andreas Drufva

– För Naturskyddsföreningen är Grinchens maktövertagande inget problem. På sommaren har vi lätt att påminna om den kärlek till naturen som ligger latent hos alla människor. På sommaren möter svenskarna skärgården, fjällen, skogen och all annan fantastisk natur i vårt vackra land. Budskapet blir såklart att skänka de sparade semesterpengar som blir över när vi inte längre flyger utomlands för sköna upplevelser. I juli, när svenskarna är som mest marinerade i vackra naturupplevelser, plockar vi upp en gammal kär slogan: ”Det finns mycket kvar att kämpa för” som vi illustrerar med hisnande bilder på djur och natur – och gör insamlingssuccé.

Linda Kaplan, insamlingschef på Kvinna till Kvinna

Linda Kaplan

– Vi har en tydlig målbild och en strategi som vi jobbar utifrån för vårt kommunikations- och insamlingsarbete. Med en plan och taktik på plats är det lite lättare att vara flexibel när det behövs och det ger oss utrymme att ändra i kommunikationsplan och budget, att paketera om vårt erbjudande och ändra i kampanjkoncept. För oss på Kvinna till Kvinna handlar julkampanjen om att bygga kännedom om vårt arbete och uppmärksamma och skapa engagemang för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Det är också en viktig period för att värva nya givare. Så nu när julen är inställd behöver vi snabbt få ihop vår brief, och skapa en stark kampanj som är relevant, möjliggör engagemang och får våra målgrupper att agera. Jag är övertygad om att vi i Kvinna till Kvinna teamet med vårt driv och grymma samarbete kan bygga synlighet och plattformar för våra relevanta frågor närsomhelst under året.

Text: Ellinor Prawitz