Tre snabba till årets insamlare- kampanj

Tre snabba till årets insamlare- kampanj

På Insamlingsforum 2019 tog Kvinna till Kvinna hem priset som årets insamlare- Kampanj. Giva Sverige passade på att gratulera och ställa några snabba frågor.  

Ni vann Årets insamlare med kampanjen – Mäns våld mot kvinnor tar inte julledigt. Hur känns det?
Jättebra, tack! Att skapa och ta ut kampanjen har varit väldigt spännande, roligt och framgångsrikt från start till mål. Att vårt arbete ledde till årets kampanj är hedrande, grädde på moset helt klart!

Berätta om ert arbete med kampanjen. Vilka utmaningar och möjligheter såg ni från idé till färdig kampanj?
Det fanns flera utmaningar men de främsta var att vi har en relativt låg varumärkeskännedom i kombination med en begränsad budget. Så vi beslutade oss för att istället för att se begränsningarna i uppdraget så valde vi att se möjligheterna och skapade en mottagarorienterad kampanj med tydlig call2action som drev insamling. Vi gjorde ett digert förarbete innan vi gick ut med byråbriefer och sedan jobbade vi tajt tillsammans med våra engagerade partners under hela den kreativa processen. Vi jobbade kostnadsmedvetet, valde bort och prioriterade hårt bland målgrupper och gjorde smarta val genom att bland annat återanvända och anpassa befintligt kommunikationsmaterial samt fokusera på konvertering.

Vad tar ni med er? Hur kommer ni använda den kunskap ni fick från denna kampanj i ert fortsatta arbete med att synliggöra kvinnors kamp för fred och mänskliga rättigheter?
Vi lyckades sätta fokus på problemet kring mäns våld mot kvinnor och skapa engagemang i frågan för att motverka våldet. Vår ambition var att hitta ett hållbart kampanjkoncept som vi kunde återanvända och utveckla framåt och det tycker jag verkligen att vi gjort. Jag ser fram mot att nu lagom till midsommar få starta upp med arbetet med julkampanjen för 2019!