Nedåtgående trend för regelbundet givande visar ny rapport från Giva Sverige

Det regelbundna givandet, där givaren gett ett löfte om en återkommande gåva, står för 70% av gåvorna från allmänheten enligt Giva Sveriges kvartalsstatistik och är en viktig del för stabil finansiering av organisationer. Men det finns tecken på att detta givande stagnerar, trots stora insatser för att engagera fler och att öka både antalet gåvor och genomsnittsbelopp. För att öka kunskapen om utvecklingen av det regelbundna givandet publicerar Giva Sverige nu en ny rapport.

Rapporten ”Det regelbundna givandet – hur skapas förutsättningar i en föränderlig värld” visar att det regelbunda givandet är mycket betydelsefullt för att säkra stabila intäkter för organisationerna och att de arbetar hårt för att öka det. Samtidigt rör sig givarna sakta bort från att vilja ge via återkommande betalningssätt som autogiro och vänder sig istället framför allt till Swish för sitt givande, ett betalningssätt som hittills mest använts för att ge enstaka spontana gåvor. Så trots att många organisationer försöker uppmuntra allmänheten till ett ökat regelbundet givande har trenden för detta varit negativ de senaste åren.

– Historiskt sett har äldre, högt utbildade kvinnor varit överrepresenterade bland de regelbundna givarna. De senaste åren har den tendensen stärkts samtidigt som färre unga givare väljer att ge regelbundna gåvor än tidigare, om de ens väljer att ge. Att Swish nu är igång med att lansera återkommande betalningar via sin app kan vara en möjlighet till ökat regelbundet givande bland de yngre, eftersom de föredrar att ge gåvor på det sättet, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige. 

Rapporten pekar också på att de personer som ger regelbundet generellt sett har högre tillit till sin omgivning och även till ideella organisationer, medan spontana givare har ett större behov av information för att känna sig trygga med att ge mer. I en tid när den allmänna tilliten ser ut att minska överlag blir det alltså än viktigare för organisationer att stärka relationerna, både med sina regelbundna givare och de som i dagsläget främst ger spontant.

Rapporten ”Det regelbundna givandet – hur skapas förutsättningar i en föränderlig värld” bygger på data från tre olika källor; en årlig enkätundersökning till allmänheten via Novus, Giva Sveriges kvartalsstatistik för regelbundna gåvor samt en enkät till organisationer som tar emot gåvor från regelbundna givare.

LÄS HELA RAPPORTEN HÄR

För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97