Coronasommar i Sverige – så får organisationerna in gåvor nu

Värvare från Clowner utan gränser Värvare på stan från Clowner utan gränser – innan corona.

Semestertid och coronatid. I sommar förväntas fler svenskar semestra i Sverige. Samtidigt gäller social distansiering, och stora event är inställda – vad gör det för Face to face-verksamheten? Vi frågade tre medlemmar hur de samlar in pengar sommaren 2020.

Louise Frisk, Clowner utan gränser

Clowner utan gränser satsar på coronanpassad F2F
I sommar genomför organisationen Clowner utan gränser en F2F-kampanj i Göteborg. Kampanjen planerades redan innan corona, och när viruset bröt ut ställde man sig frågan om det var möjligt att genomföra F2F på ett bra sätt. Efter diskussioner och analys landade man i att fortsätta som planerat, men med reviderat upplägg och mål. En avgörande del i beslutet var dialogen med andra organisationer. Genom samtal och samverkan kunde man följa hur den löpande F2F-verksamhet påverkades och hur upplägg kan anpassas för att minska smittorisk och genomföra värvning på ett tryggt sätt.
– Jag vill verkligen lyfta den samverkan vi haft med andra organisationer som något otroligt värdefullt för att våga satsa i år. Det är viktigt för oss att göra kampanjen i sommar, för att säkerställa att vi kan fortsätta sprida hopp, skratt och drömmar till barn i krig- och katastrofområden, säger Louise Frisk, generalsekreterare på Clowner utan gränser.

 

Mats Wiberg, Frälsmingsarmén

Frälsningsarmén samlar kraft efter en intensiv coronavår
Insamlingssommaren kommer vara lugn och relativt normal för Frälsningsarmén, som håller på att hitta tillbaka till insamlingsarbetet så som det var planerat att vara innan coronautbrottet. I sommar kommer man att ligga lite lågt med marknadsföring för att kompensera för den extra marknadsföring som genomfördes under april och maj.
– Pandemins utsatta är just de grupper vi i Frälsningsarmén arbetar med. Arbetslösa, utsatta, marginaliserade grupper, det är samma grupper som vi jobbar med till vardags. De här människorna har tagit den hårdaste smällen i pandemin och vårt arbete har därför blivit särskilt akut, viktigt och kanske mer synligt. Därför har vi satsat extra på insamlingskampanjer och marknadsföring under april och maj. Vi har gjort det på ett helt annat sätt än vad som ursprungligen varit planerat både vad gäller kampanjers utformning och hjälparbetet, säger Mats Wiberg, insamlingschef på Frälsningsarmén.

 

Katarina Edström, Världsnaturfonden WWF

WWF kör planerad insamlingskampanj med coronaanpassning
Liksom tidigare år genomför WWF en sommarkampanj, men budskap, budget och tonalitet anpassas efter det rådande läget. Corona har förändrat det digitala landskapet, och verksamheter som helt och hållet förlitade sig på fysisk interaktion har snabbt förflyttat sig till de digitala plattformarna. WWF har därför sett en ökad konkurrens där det har varit betydligt svårare än normalt att nå ut i bruset.
– Temat för vår sommarkampanj är svensk natur och den har tagits emot mycket bra av våra målgrupper. Med satsningen vill uppmärksamma vad naturen ger oss och skapa engagemang, bland annat i form av insamling. Vi hoppas på ett bra resultat från och är försiktigt positiva inför hösten då vi nu ser att kurvorna börjar peka uppåt igen och att insamlingen fungerar, säger Katarina Edström, biträdande insamlingschef på Världsnaturfonden.