I år ska Giving Tuesday bli större än Black Friday!

Om en vecka är det Giving Tuesday – givandets egen dag. Giving Tuesday äger rum tisdagen den 30 november och engagerar miljontals människor i nästan alla länder över hela världen. Intresset blir större för varje år och med hjälp från organisationer, företag och civilsamhället siktar Giva Sverige på att göra dagen mer välkänd än Black Friday!

– Vi vill att kännedomen om Giving Tuesday ska bli större än Black Friday och andra konsumtionsdagar i Sverige. Giving Tuesday växer över hela världen och vi har fortfarande bara sett början här i Sverige. Jag tror att människor är medvetna om att vi behöver minska konsumtionen rejält – jordens resurser räcker helt enkelt inte till. Dessutom har pandemin som vi alla befunnit oss i under en så lång tid gjort oss mer medvetna om betydelsen av en god gärning eller positiv handling, liten som stor, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige.

Det är fjärde året som branchorganisationen Giva Sverige är nationell partner för Giving Tuesday. Förra året deltog omkring 220 organisationer och företag i Sverige, och antalet gåvor till insamlingsorganisationer via Swish ökade med hela 420 procent på Giving Tuesday 2020 jämfört med en vanlig dag i november.

Och i år märker Giva Sverige att intresset för Giving Tuesday har ökat. Det är fler organisationer som krokar arm och planerar kampanjer och aktiviteter tillsammans med företagspartners och ambassadörer, vilket man bedömer kommer att ge dagen större uppmärksamhet än tidigare.

– Konceptet är mycket enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Alla har något att ge och tillsammans kan vi göra skillnad och uppmärksamma allt gott som sker i samhället, säger Charlotte Rydh.

Tips: Så kan du engagera dig på Giving Tuesday

  • Ge bort något du inte längre behöver till en second hand-butik som skänker vinsten till goda ändamål.
  • Ge av din tid. Gör en volontärinsats eller hjälp någon i din närhet.
  • Ge en gåva till en organisation som arbetar för något du tycker är viktigt.
  • Bli blodgivare.
  • Ta beslut för att börja leva ett mer klimatvänligt liv.
  • Starta en egen insamling på Facebook för en organisation.
  • Börja engagera dig ideellt för något du tycker är viktigt.
  • Dela vad du gör i sociala medier under hashtagen #givingtuesdaysweden

Om Giving Tuesday
Giving Tuesday startades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street NY i samverkan med United Nations Foundation. Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige. Mer än 75 länder deltog i Giving Tuesday 2020 globalt. I USA skänktes totalt 2.47 miljarder dollar i samband med Giving Tuesday 2020 – en ökning med 19 % jämfört med året innan.