Insamlingspodden har släppt sitt första avsnitt

Henrik, Ted och Charlotte vid inspelningen av Insamlingspodden

Under onsdagen släpptes det första avsnittet av Insamligspodden. Bakom mikrofonerna har vi Henrik Östman och Ted Henningsson som varje vecka kommer prata och diskutera kring insamling med en inbjuden gäst. Vi fick chansen att ställa lite frågor till skaparna av podden för att lära känna dem lite mer.

Berätta lite om er själva. Vilka är ni?
Henrik Östman, 48 år. Har arbetat i ”branschen” sedan 2003. Jag kom från den kommersiella idrotten och började som konsult åt Rökfri Generation med sponsorfrågor. Efter det har jag arbetat både som anställd och som konsult åt ett antal olika organisationer. Arbetar främst med kampanjer och företagssamarbeten men har ett brinnande intresse för insamling i stort. Just nu arbetar jag åt Läkarmissionen med Mammagalan.

Ted Henningsson, 32 år. Arbetar för Operation Smile och har innan dess arbetat inom idrotten med framförallt idrottsevenemang så som ishockey-VM, fotbolls-EM och skid-VM. Älskar idrott, men har alltid sneglat mot den här branschen då jag lockats av att få jobba med någonting som verkligen gör skillnad. Startade min resa på Operation Smile som ansvarig för de digitala kanalerna, blev sedan marknadschef och har sedan i höstas dragit igång insamlingsarbetet mot företag.

Berätta lite om podden. Hur föddes idén?
Vi var på Tandläkarmässan i Göteborg för att träffa företag som skulle kunna arbeta med Operation Smile. I en monter bredvid oss var en podd-studio. Podden var en branschpodd för bara tandläkare – Blodadtand. Då slog det oss att en podd behöver inte bara vara vara två ”snubbar” som sitter och surrar. Det kan vara något som är helt branschspecifikt. En podd som är både trevlig, informativ och fortbildande. Så när vi satt på hotellet på kvällen så började vi direkt att skissa på det som nu lanserats som Insamlingspodden.

Ni har båda erfarenhet inom insamling. Vad har ni sett för förändringar i branschen?
Ted: Jag kom in i branschen 2015 och har sett hur Operation Smile lyckats växa enormt mycket på denna tid, samtidigt som utvecklingen har varit densamma för hela branschen. Givandet ökar och därmed växer också organisationerna.
Henrik: Ja, man har blivit bättre och mer noggrann i vad man gör. Samtidigt kan man se, tycker jag, att man har blivit räddare för att misslyckas. När jag började kunde man se fler organisationer ”skjuta från höften” och chansa. Det ser man mer sällan nu och jag tror att det är synd.

Vilka utmaningar och möjligheter ser ni inom insamlingsbranschen idag?
Ted: Utmaningar och möjligheter går ju oftast hand i hand. Insamlingsbranschen har ju som vi var inne på växt väldigt mycket, givandet har ökat och organisationerna växer, men förändringarna av organisationerna gör också att det dyker upp andra utmaningar. Att bli professionella är bra, men i takt med att vi växer och arbetar mer som en kommersiell aktör får vi heller inte tappa grunden till varför vi finns och varför vi jobbar inom den här branschen. Jag hoppas att vi som bransch kan fortsätta ha ett öppet klimat och dela med oss av våra erfarenheter och inte sluter oss i takt med att vi blir mer professionella. Att vi inte heller hamnar i samma fallgrop som många politiker med talepunkter och mer regisserade debatter, utan att vi kan våga prata från hjärtat, det är då vi berör människor och det är då man också ger. Som vi var inne på tidigare, så är det ju nu, när det går väldigt bra för branschen som vi också måste våga satsa och inte luta oss tillbaka och vara stolta över det vi gjorde igår utan blicka fram emot imorgon istället.
Henrik: En risk kan vara att vi missar kärnan i den verksamhet vi jobbar i. Att vi inte berör människors hjärtan. Vi blir för specifika och styrda. En annan sak, som Charlotte Rydh pratar om i vår podd, är att det finns för lite ”riskkapital”. Få vågar chansa på att göra något. Kanske något som skulle ha en enorm potential och betydelse i verksamheten. Jag vill också lyfta pengar från näringslivet. Pengar från företag har konstant stått still på 1 miljard de senaste åren. Jag tror att vi kan paketera vår insamling mycket bättre för att få den miljarden att öka.

Den 14 – 15 maj är det Insamlingsforum. Varför är det viktigt att vara där?
Henrik: Alltid trevligt att träffa branschkollegor och i år har man chans att träffa oss och ge input och bli intervjuade på plats i Insamlingspodden.
Ted: Det är lätt att man bara ”kör på” och då är det alltid bra att stanna upp, att avsätta tid för att få input från andra, bli inspirerad och kunna ta helikopter-perspektivet på sin egen organisation för att se att man är på väg åt rätt håll. Sen är det ju som du säger alltid kul att träffa kollegor i branschen och det utbytet som sker mellan föreläsningarna är minst lika viktigt.

Lyssna på avsnittet med Charlotte Rydh här