WWF:s galasatsning – friskt vågat eller helt i tiden?

Tusse och Janice framförde What about us tillsammans med Lilla Akademiens barnkör under insamlingsgalan ”En kväll för vår planet” med WWF. Foto: Cornelia Nordström

Ingen tittar väl på linjär tv längre, heter det allt som oftast. Trots det vågade Världsnaturfonden, WWF, nyligen satsa på att arrangera sin första tv-sända gala. Hur blev resultatet? Och hur gick resonemanget när de valde att nysatsa på insamling i linjär tv i streamingtjänsternas tidsålder?

”En kväll för vår planet” var namnet på WWF:s gala som sändes i tv4 den 26 augusti. Under galakvällen varvades faktainslag om natur och klimat med artistframträdanden och humorsketcher. Samtidigt uppmanades tittarna att bli Planetfaddrar, WWF:s benämning på månadsgivare. Galan var den första i WWF:s historia och började ta form redan för två år sedan.

– Det började komma in mejl till infoadressen från allmänheten och vi såg kommentarer i sociala medier där människor menade på att det fanns galor för alla möjliga ändamål, men inte för klimat och natur trots att det är stora aktuella frågor. Under en lång tid kom flera sådana förfrågningar oberoende av varandra, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.

Lisbeth Larsson. Foto: Saga Sandin

 

Allmänheten behövde inte fråga fler gånger; en tv-gala var en dröm för WWF och lagom till organisationens 50-årsjubileum, som firas i år, kändes tajmingen perfekt. Och resultatet blev kanske därefter: under själva galakvällen tickade det in 10 000 nya planetfaddrar och vid tiden för intervjun, en vecka senare, har den siffran sprungit i väg till 13 000.

– Vi är jättenöjda. Vi visste ju på ett ungefär vad andra insamlingsgalor resulterar i, men de är mycket mer etablerade och berör dessutom ämnen som drabbar människor här och nu, som till exempel sjukdom, medan vår fråga om klimathotet fortfarande för vissa kan upplevas ligga i framtiden och för somliga uppfattas som kontroversiell. Så vi är jätteglada att det gick så här bra, säger Lisbeth Larsson.

Vi visste ju på ett ungefär vad andra insamlingsgalor resulterar i, men de är mycket mer etablerade och berör dessutom ämnen som drabbar människor här och nu.

Hon konstaterar att utöver att generera insamling ser de fler effekter.
– Vi ser att fler har besökt våra sidor för lediga jobb, vi märker av ett ökat antal förfrågningar från olika aktörer och vi ser att gåvor från privatpersoner och företag blir fler.

Foto: Cornelia Nordström


Tror på tv-galans framtid

En succé alltså, enligt kommunikationschefens beskrivning. Men kommer galorna stå sig? I sin halvårsrapport för 2021 rapporterar företaget MMS, som mäter konsumtionen av rörlig bild och tittarsiffror för tv, att den genomsnittliga tittartiden för linjär tv sjönk med 4 minuter (från 134 till 130 minuter) jämfört med samma period föregående år. En nedåtgående trend som pågått länge. Så, med de siffrorna i bagaget, fanns det ändå ingen oro hos WWF för hur många som egentligen skulle välja att bänka sig framför tv4 på en bestämd tid när det stora och flexibla urvalet på Netflix, HBO och Cmore lockar?

– Vi vet ju hur tittandet ser ut och helt klart är det ju så att linjär tv fortsätter att tappa tittare. Men egentligen var vi väl mest oroliga för att det skulle vara jättebra väder den här dagen som skulle göra att folk höll sig utomhus.

Egentligen var vi väl mest oroliga för att det skulle vara jättebra väder den här dagen som skulle göra att folk höll sig utomhus.

Helt klart är att WWF:s kommunikationschef tror och hoppas att tv-galorna har en framtid. Och nog hoppas de kunna göra gala även nästa år. För de positiva effekterna i det unika formatet väger tyngre än riskerna med linjär tv:s vikande publik, menar hon.
– Vi tycker att tv-galaformatet är en fantastisk möjlighet; under två timmar kan vi berätta om de frågor som är viktiga och om de utmaningar som planeten står inför. Normalt sett är vi förpassade till några få minuter i nyheterna om vi lyckas få publicitet, så att nå ut med våra frågor och våra budskap i tv på det här sättet – det kan vi inte uppnå någon annanstans.

Men för att hålla sig relevanta även längre fram tror hon ändå att galorna kanske kommer behöva bli mer nytänkande och på ett annat sätt integreras med det digitala. Och här vill Lisbeth Larsson bolla över frågan till tv-kanalerna:
– Linjär tv kommer ju att tappa. Jag undrar hur kanalerna ser på det och hur de kommer anpassa sig. För vi som arrangerar insamlingsgalor i tv står och faller ju lite med kanalernas utveckling.

Text: Ellinor Pravitz

andra tv-galor, ett urval:

Barncancerfonden: Barncancergalan – det svenska humorpriset
• Startår: 2015
• När på året: Sänds på hösten varje år
• Kanal: Kanal 5
• Syfte/innehåll: Under kvällen delas en rad olika priser ut till Sveriges komiker. Samtidigt har tittarna möjlighet att skänka pengar till Barncancerfonden genom att bli Barnsupporter och donera pengar varje månad.
• Insamlat vid senaste galan: 35 miljoner kr (”Tusentals människor engagerade sig under galan och valde att bli Barnsupporter. På sikt kommer de att bidra med 35 miljoner kronor till kampen mot barncancer.”

Cancerfonden: Tillsammans mot cancer
• Startår: 2013 (Tidigare Rosa bandet-galan, med fokus på bröstcancer)
• När på året: Sänds sedan 2016 i januari varje år (tidigare i oktober)
• Kanal: TV4
• Syfte/innehåll: Att sprida kunskap om cancer och samla in pengar/få så många nya månadsgivare som möjligt till Cancerfonden. Under kvällen uppträder artister och TV-profiler. Dessutom tas det upp om forskning, gripande berättelser samt exempel på hur vi kan fortsätta driva kampen mot cancer.
• Insamlat vid senaste galan: 259 miljoner kr

Hela Sverige skramlar
Sändes den 29 september 2015
• TV-kanal: SVT1, TV3 Play, Tv4 Play, Kanal 5 play
•  Syfte/innehåll: Samla in pengar till organisationer som UNHCR och Röda Korset för att stötta människor på flykt. Galan hölls i Globen och artister, komiker och TV-personligheter uppträdde.
• Insamlat: 40 miljoner kr

Radiohjälpen: Tillsammans för världens barn
• Startår: 2000
• När på året: Sänds på hösten varje år
• Kanal: SVT
• Syfte/innehåll: Sveriges största insamlingsgala där artister, gäster och programledare uppträder under kvällen, med syftet att samla in pengar till behövande barn runt om i världen via Radiohjälpens insamling. Galan utgör kulmen på insamlingskampanjen Världens barn som pågår under året fram till galan.
• Insamlat vid senaste galan: Ca 73,5 miljoner kr. Avser hela kampanjen och inte bara TV-galan.

Unicef: Världens viktigaste kväll (tidigare Humorgalan)
• Startår: 2008 (sedan 2017 heter den Världens viktigaste kväll)
• När på året: Sänds varje år i maj
• Kanal: TV4
• Syfte/innehåll: Välkända svenska artister, skådespelare och programledare är på plats under galan, med målet att få så många nya världsföräldrar som möjligt till Unicef.
• Resultat vid senaste galan: 26 127 nya världsföräldrar