Den nybildade insamlings- och kommunikationsavdelningen kommer att ledas av Mathilda Piehl, tidigare kommunikationschef på WaterAid. I avdelningen integreras tre enheter: kommunikation, privat insamling och företagssamarbeten. Louise Myrseth, som tidigare varit organisationens pressansvarig, tar över som interim kommunikationschef. Dessutom välkomnar WaterAid två nya ansikten i ledningen: Johan Harlén som chef för privat insamling och Olle Wallin som blir chef för företagssamarbeten.
De senaste två åren har WaterAid ökat antalet givare och stärkt sin synlighet i den offentliga debatten och nu bildar organisationen en ny avdelning för att ytterligare förstärka arbetet. Genom att sammanföra arbetet med insamling och kommunikation skapas en avdelning med en gemensam strategi som sätter fokus på innovation, kreativitet och datadrivna arbetsmetoder. Förändringen innebär att flera nya spetskompetenser ansluter sig till teamet.
Anna Nilsdotter, generalsekreterare för WaterAid, kommenterar förändringen:
”Vårt mål är att samla in ännu mer pengar och bli ännu mer synliga i debatten, så att fler människor ska kunna få tillgång till rent vatten världen över, och den här omorganiseringen är ett stort steg i den riktningen. Samtidigt vill jag passa på att tacka vår tidigare insamlingschef Nadia Forslund för hennes värdefulla insatser under de senaste fyra åren, särskilt vad gäller vår tillväxt av individuella givare.”
Mathilda Piehl, ny insamlings- och kommunikationschef:
”Vi lever i en snabbrörlig värld där behov ständigt förändras och utmaningar snabbt skiftar karaktär. Då krävs en tydlig strategi med fokus på innovation och datadrivna arbetsmetoder. Jag känner mig ödmjuk inför uppgiften att leda vår nya avdelning och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att vara en drivkraft för positiv förändring.”