Tre snabba- om julkampanjer

Hösten går över i vinter och det råder högsäsong i insamlingsvärlden. Vi har pratat med representanter från tre organisationer av olika storlek och med olika ändamål. Hör deras tankar om slutårets givarglädje och om julkampanjers betydelse.

Karin Haglind, Social Media Manager, Hjärnfonden

I er julkampanj “Kom ihåg Alzheimer i jul“ visar ni hur Alzheimers sjukdom påverkar familjehögtider. Hur gick tankarna inför valet av kampanjens tema och uttryck?

Hjärnfonden samlar in pengar till forskning om en lång rad hjärnsjukdomar, men i vår julkampanj lyfter vi fram Alzheimer. Mer än 100 000 personer är drabbade, ännu fler om man räknar alla anhöriga. Det finns inget botemedel och forskningen behöver mer pengar för att lösa Alzheimergåtan.

Julen är förknippad med traditioner och minnen, och bärande i kampanjen är en film som handlar om en familj som har julklappsutdelning vid granen. Farmodern i familjen har Alzheimer och ger en julklapp till fel barn. Med filmen vill väcka känslor och hoppas att många vill ge en gåva till förmån för hjärnforskning, så att fler slipper det smärtsamma i att inte minnas sina nära och kära.

Vi använder också foton på händer med text i kampanjen. De flesta av oss har någon gång skrivit upp något i handflatan för att komma ihåg det, och med bilderna vill vi uppmana alla att komma ihåg Alzheimer i jul. Vi har hård konkurrens från många andra organisationer med viktiga ändamål och det blir spännande att se hur vi lyckas!

Anders Ståhl, teamchef insamling, Stockholms Stadsmission

Ett par av era ändamål såsom hemlöshets- och fattigdomsfrågan är traditionellt förknippade med givandet inför jul. Hur gör ni för att dra maximal nytta av den här givarglädjen och samtidigt behålla givarnas intresse in i det nya året?

Hemlöshetsfrågan lyfter vi särskilt i början av året eftersom det är en extra tuff period då temperaturen kryper nedåt och tillvaron blir ännu mer utsatt för alla människor som lever i hemlöshet. Av naturliga skäl ökar engagemanget och givarviljan runt jul, vilket är fantastiskt, och där skiljer vi oss nog inte från andra insamlingsorganisationer. Men vi ser också att fler väljer att stödja oss vid andra tillfällen på året och regelbundet som månadsgivare.

Lisa Löhr, insamlingsansvarig, Djurskyddet Sverige

Vilken roll spelar era julkampanjer för ert insamlingsarbete i stort?

Julkampanjen i november är en mycket viktig kampanj för oss varje år då den bidrar stort till insamlingen, vi får som mest gåvor under november-december normalt sett.

På er hemsida uppmanar ni till köp av gåvokort att ge bort som julklapp. Vilken roll spelar gåvokorten för ert varumärkesbygge?

Vi jobbar inte aktivt med att mäta varumärkeskännedom men det är vår uppfattning att julkampanjerna har betydelse för vårt varumärkesbyggande. Vi hoppas och tror att vi ska öka kännedomen om vår verksamhet genom att arbeta med framförallt gåvobevis och julkort eftersom när de används så sprids vårt varumärke genom ”ambassadörer”, dvs de som redan stödjer vårt arbete. I och med insamlingsarbetet når vi ut till mycket människor med både vår logga och vår verksamhet, t.ex. historier om djur som vi har kunnat hjälpa genom våra lokala föreningar som jobbar med omplaceringsverksamhet.

Text: Maria Kapari, Frälsningsarmén