Gör det personligt!

Följande artikel är ett utdrag ur Giva Sveriges Trendrapport 2020. Ladda ner hela rapporten här.

En perfekt storm står för dörren. Nu kan du välja att öppna dörren en aning och kika in för att ana vad som väntar. Eller vill du hellre att det blir en överraskning och går direkt vidare till någon av de andra 10 briljanta spaningarna jag konkurrerar med. Beslutet är ditt.

Joakim Thulin
Joakim Thulin, Berghs School of Communication

Tack! Du valde att kika in. Vad glad jag blir. Var beredd på att det kommer att bli personligt. Väldigt personligt.

Trender kommer och går. En enkel men effektiv metod att navigera och prioritera bland allt som kan påverka er verksamhet är att ge varje trend två axelvärden. Du behöver bara ställa upp en klassisk fyrfältare. Lodrätt: Hur stor effekt skulle trenden få på oss? Vågrätt: Hur nära i tiden ser vi ett genomslag? Ett vanligt misstag är att vi fokuserar enbart på trender nära i tiden, oavsett om de har liten eller stor påverkan. Därför vill jag nu dela något med dig som har stor påverkan. Tid för genomslag? Sannolikt cirka 3-5 år. Ett utmärkt tillfälle att hinna planera och agera innan tåget lämnar stationen.

Men först en fråga. Vem vet mest om dig? Jag håller med. Sannolikt är det du själv. I alla fall dom delar – tankar, känslor, upplevelser och minnen, som är medvetna för dig. Konkurrensen om att känna dig på djupet hårdnar dock för varje dag. Ännu ganska rudimentärt, men snart mycket mer sofistikerat, samlas dina handlingar och val i en digital spegling av ditt sanna jag.

Nya möjligheter uppstår att förutse och adressera dina behov, önskemål och förutsättningar fysiskt, mentalt och andligt. Amazon skickar varor vi inte har beställt men troligen vill ha. Cambridge Analytica serverar nyheter med kraft att cementera vår världsbild. Vi kan likna det vid att kliva in på ett café där vårt favoritkaffe står klart, lite extra starkt just idag eftersom natten blev kort. En härlig känsla av bekräftelse. För många av oss, en stor tumme upp.

Vi står i en omfattande omställning. Den fjärde industriella revolutionen. Institutioner, nationer, myndigheter, förbund, politiska partier, storföretag, och andra kollektiv, får allt svårare att motivera sin existens. Istället intar plattformar för individuellt förverkligande scenen. Där shoppar, jobbar, innoverar, upplever, utbildar, planerar, projekterar, reser, tillber och dejtar vi.

Gemensamt för plattformarna är strävan efter – maximal personifiering.

5G, Internet of Things och inte minst Artificiell Intelligens accelererar de tekniska förutsättningarna för att lyckas med det som länge ansetts omöjligt. Att skräddarsy lärande och konsumtion, men också vår inre filantrop, givare och engagerade medborgare, efter varje individs unika önskemål.

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most adaptable to change.  – Leon Megginson 

Vad betyder det här för dig som arbetar med ideellt arbete, gåvor och donationer? Kan du fortsätta med ett kollektivt erbjudande med få valmöjligheter och standardiserad återkoppling? Knappast. Kan dagens mål för din verksamhet, att hjälpa, stödja, forska, och på andra sätt bidra till en bättre värld vara kvar? Absolut. Det som krävs är en mental omställning. Från att äga utrymmet mellan givare och mottagare/ändamål till att förmedla samma utrymme. Från målgrupp till individ. Från organisation till plattform. Evolutionens vinnare är inte de starkaste eller de smartaste. Det är de mest adaptiva.

Stort lycka till – du behövs!   

Text: Joakim Thulin, Head of Insight på Berghs School of Communication.