Följande artikel är ett utdrag ur Giva Sveriges Trendrapport 2020. Ladda ner hela rapporten här.
Av alla megatrender (globalisering, urbanisering, klimatförändringar, demografiska och sociala förändringar etc) är det digitaliseringen som kommer påverka insamling mest, om det råder det stor samsyn i branschen. Vissa andra megatrender kommer självklart ha enorm påverkan på enskilda organisationer och eller deras verksamhet men generellt är det digitaliseringen som kommer påverka mest. Vilka utmaningar finns det med digitaliseringen, och vad händer om påverkan på vår bransch likt många andra branscher blir negativ då vi inte i tillräcklig grad och hastighet kan hantera förändringar. Vi kan se väldigt många skeenden runt omkring oss som är varnade exempel; retail/butiksdöden, printmedia, Tablå-TV för att bara nämna några. Nedan skriver jag om några exempel på hur digitaliseringen kommer påverka just insamling av gåvor.
Tekniska förändringar av betal- och transaktionssystem
Till exempel Mobilt BankID och Swish har revolutionerat många gåvoformer och betalformer. Inom vissa områden har det ersatt både betalningsavi och betalning via kort, inom andra områden har det skapat nya möjligheter för insamlingar. Vad händer nu med digitala- och kryptovalutor såsom Facebook Libra?
Data om våra givare
En bransch vars hela existens handlar att vara idéburen och att skapa samt förvalta förtroende. Vad händer när insikter, AI och machine learning tar över besluten, och framför allt vad händer när man definierat algoritmer eller begränsningar fel? Eller kommer givarupplevelsen bli så mycket bättre så vi accepterar ”lite spill”. Redan idag ser vi utmaningar med digital fatigue, (ständigt påmind om att skänka gåvor i alla kanaler) men det är kanske i vår bransch något som ersätter ”tiggerikänslan” från TM och DR.
Kan vi hantera disruption?
Externa plattformar står för större och större andel av insamlade gåvor. Förutom att vi går miste om den direkta dialogen med givarna har dessa plattformar ej 90-konton. Är detta spiken i kistan för 90-kontot? En positiv konsekvens av det blir att effekten av vårt arbete blir viktigare än kostnaden. Och det kanske är så vi kan hantera disruption ur ett branschperspektiv.
Hur säkra kompetens och förändringsförmåga?
Huvuddelen av många organisationers intäkter kommer från traditionella gåvoformer. Exempelvis månadsgivare, minnesgåvor, testamenten, kampanjgåvor via DR och hanteras av erfaren personal. För nya gåvoformer kommer vi behöva attrahera ny kompetens. Hur gör vi det och kan vi behålla dem utan att samtidigt ändra vårt sätt att arbeta samtidigt som vi måste hantera och utveckla befintlig personal? Förmågan att leda i förändring kommer bli helt avgörande. Att ha en fot i det gamla samtidigt som vi leder förändringen med digitaliseringen blir vår epic split.
Text: Mikael Färjsjö, projektledare på Cancerfonden med fokus på omvärldsbevakning, analys och verksamhetsutveckling.