December är traditionellt den månad då många organisationer samlar in mest pengar under året. Men i spåren av covid-19 riskerar insamlingen av gåvor att istället gå ned kraftigt, visar internationella studier.
”Gåvorna förväntas öka med 4,8 procent i år och med 5,1 procent 2021”. När rapporten ”The Philanthropy Outlook 2020 & 2021” släpptes den 26 februari i år kunde ingen ana hur kraftfullt coronakrisen skulle slå mot världen. I USA pekade kurvorna för givandet stadigt uppåt, förutsatt att ekonomin fortsatte visa positiva siffror.
I undersökningen ”Covid Charity Tracker”, som görs av brittiska Pro Bono Economics, svarar 44 procent av de medverkande organisationerna att julen står för en stor eller betydande del av insamlingen från året, och att prognosen för året ser mörk ut. Många brittiska organisationer, inte minst de mindre, spår att insamlingen av gåvor kommer att gå ned med mer än 25 procent julen 2020. Bakom statistiken gömmer sig både minskade möjligheter att samla in pengar på grund av restriktioner, och minskade ekonomiska möjligheter att ge. Många organisationer brukar normalt samla in stora belopp på olika fysiska tillställningar, till exempel julmarknader. I år beräknas brittiska föräldraföreningen ha minskat sina intäkter med 42 miljoner pund på grund av inställda insamlingsevenemang.
Så vad ska organisationerna göra? Nöden är uppfinningarnas moder, säger ju uttrycket. Virgin Money Giving har satt ihop 12 idéer till privatpersoner att inspireras av. Kanske något som också funkar för insamlingsorganisationer? Här är några exempel:
1. Arrangera ett zoom-party – där deltagarna skänker pengar för att delta. Bjud på roligt innehåll, en skattjakt eller underhållning.
2. Ta ett iskallt bad på julafton, för världen! Berätta om din utmaning på sociala medier och få personer att skänka pengar till ett bra syfte.
3. Avvara sista lönetimmen för året! Be era följare och givare att skänka motsvarande pengar för den sista arbetande tiden på året.
Hur den svenska julinsamlingen av gåvor kommer att gå vet vi inte än, men från att vara något mer positiva efter sommaren bedömde drygt 40 procent av organisationerna i Giva Sveriges undersökning i oktober att allmänhetens givande kommer att öka 2020 jämfört med 2019. Samtidigt bedömer 30 procent att givandet kommer att minska.
Text: Marcus Lundstedt, Chef Media och Påverkan på We Effect