Gåvoindex november visar på starkt givande – positiv trend inför julen

Gåvoindex för november speglar en ökad vilja att bidra till ideella organisationer bland både företag och allmänheten. I november landar Gåvoindex på 69 vilket indikerar en fortsatt stark och positiv utveckling för givandet, både på kort och lång sikt. Nivån är fyra steg högre än samma tid förra året.

Att nulägesindex ligger över 50 är en viktig signal – det visar att organisationer inte bara hoppas på framtida ökningar i givandet utan redan nu upplever större engagemang än förväntat. Prognosen för 2025 är fortsatt positiv, delindexet som mäter organisationernas tro på ett ökat givande inom ett år har hållit sig på höga nivåer ända sedan januari 2024.

Givandet i december spås nå höga nivåer
Det är framför allt större organisationer, med gåvointäkter över 25 miljoner kronor, som ser en tydlig uppgång i givandet. Detta i kombination med en ökad generositet i samband med jul pekar mot att årets sista månad kan innebära ökat givande på total nivå, då de största organisationerna tar emot merparten av gåvorna.

Även företagen bidrar allt mer. Nulägesindex för företagens givande steg från 52 i oktober till 56 i november. Dessutom fortsätter givandet till forskning att öka, en trend som varit stabil under andra halvan av 2024 och följer på några år då stort fokus varit på det internationella givandet i samband med olika krigsutbrott och miljökatastrofer.

-Vi har sett höga förhoppningar på det framtida givandet under hela året, och nu under hösten indikerar Gåvoindex tydligt att givandet från både företag och allmänhet ökar. Trots att givandet ökar i dagsläget har organisationerna fortsatt en hög tilltro på att givandet även kommer att kunna öka framöver, så det återstår att se om den positiva synen på givandet infrias under 2025, säger Mårten Palmefors, senior analytiker, Giva Sverige

Till Gåvoindex

Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI) 

  • Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
  • Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
  • Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.

Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige

För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97