Gåvoindex (FMI) ligger kvar på 64 i maj och befäster trenden från april om ett ökande givande från allmänheten, medan företagens stöd har en sämre utveckling. Indexet ger också indikationer på att de allra största organisationerna nu ser ett ökat givande från allmänheten.
Sedan Gåvoindex började mätas i februari 2023 har index för allmänhet och företag följt varandra nära, men det ändrades under april. Betydligt fler organisationer såg då ett ökande givande från allmänheten samtidigt som företagens givande inte följde med i samma takt. Gåvoindex för maj visar att trenden håller i sig, med 8 punkter i skillnad mellan allmänhetens och företagens givande.
– Avtal och relationer mellan företag och organisationer är långsiktiga och trögrörliga. Företagen tar ofta stor hänsyn till framtida osäkerhet, medan allmänheten i större utsträckning agerar utifrån de ekonomiska förutsättningar de har för stunden. Det kan vara en förklaring till att allmänhetens givande snabbare vänder uppåt i takt med att det ekonomiska läget ser bättre ut, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige.
Den andra tydliga förändringen under de senaste två månaderna är att de allra största organisationerna nu ser en mer positiv trend för allmänhetens givande. Giva Sveriges kvartalsstatistik för Q1 2024 visade en svag utveckling för givandet till organisationer med mer än 100 miljoner kronor i insamlade medel, medan det under Q2 finns tecken på att givandet från allmänheten ökar. Tidigare under 2024 har det främst varit mindre organisationer som sett ett ökat givande.
– Vi har sett att de största organisationernas intäkter är de som påverkas mest negativt när den breda allmänhetens givande minskar eller avstannar. En ljusning i ekonomin bör alltså också påverka de största organisationerna mest positivt, säger Mårten Palmefors.
Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI)
- Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året.
- Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
- Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige
För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97