”Giving Tuesday ska bli lika stort som Black Friday!”

Givandets egen dag, Giving Tuesday, äger i år rum den 1 december – direkt efter Black Friday och Cyber Monday. Giving Tuesday startade just som en reaktion mot alla de dagar i november som handlar om shopping och konsumtion. Idag är det en global folkrörelse som sätter de goda gärningarna i centrum och uppmärksammar allt positivt som görs i samhället.

– Jag tror att Giving Tuesday kan bidra till att boosta engagemang och givande i ett större perspektiv, även om det såklart är positivt att insamlingen av gåvor ökar just den här dagen. Giving Tuesday handlar ju inte bara om att samla in pengar – det är en perfekt dag att uppmärksamma volontärarbete, ideellt engagemang och goda samarbeten, säger Amelie Furborg som är kommunikationsansvarig på Giva Sverige och projektledare för Giving Tuesday Sweden.

Det är tredje året som Giva Sverige är nationell partner för Giving Tuesday. Förra året deltog omkring 200 organisationer och företag, och antalet gåvor gick upp med hela 121 procent på Giving Tuesday. Nu siktar man ännu högre.

– Vi vill att Giving Tuesday ska bli något alla känner till, att dagen på sikt blir lika stor som Black Friday. Giving Tuesday växer över hela världen och jag tror att vi har bara sett början här i Sverige. Förra året deltog små, lokala organisationer såväl som stora, välkända insamlingsorganisationer. Bland företagen som varit med från start finns Stena Line, Apotea, Blodcentralen och Ikano bank, berättar Amelie.

Den 23 oktober arrangeras ett seminarium om Giving Tuesday med fokus på hur organisationer och företag kan använda dagen för att skapa engagemang, lyfta goda gärningar och öka insamling.

Så kan ni som organisation medverka i Giving Tuesday

• Skapa en egen kampanj – stor eller liten, med fokus på insamling, engagemang eller för att tacka givare, volontärer och/eller företagspartners.

• Gör en aktivitet i sociala medier tillsammans med en företagspartner.

• Uppmana era givare, ambassadörer och volontärer att berätta i sociala kanaler vad de gör för er på Giving Tuesday.

• Berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er organisation och vilken nytta ni gör med er verksamhet.

• Använd hashtagen #givingtuesdaysweden när ni gör inlägg i sociala medier.

Vill du veta mer?

Kontakta Amelie Furborg, projektledare för Giving Tuesday Sweden: amelie@givasverige.se, 073 661 22 90