7 insamlingskampanjer och -metoder vi minns

Kortdragaren – framtidens insamlingsbössa 2006.

Vi har dykt ner i arkiven, pratat med de som varit med längst och lusläst gamla FRII-brev. Voila, här är några av de kampanjer och insamlingsmetoder som banat väg för många andra framgångsrika insamlingar – och på köpet; några floppar.

1. Face-to-Face
Greenpeace var först ut med att värva nya månadsgivare via face-to-face hösten 1999. Therése Engström som var vikarierande insamlingschef berättar att ”folk stod i kö för att signa upp sig som månadsgivare”.

2. Netaid – den första internetinsamlingen (?)
”Det har aldrig varit lättare att hjälpa världens fattigaste. Nu kan vi alla göra det med ett musklick på Internet”, sa FNs generalsekreterare 1999 när NetAid hade lanserat en insamling på internet i samband med en global rockgala, som sändes simultant på Internet från USA, U.K och Geneve. Deltagande artister var bl a David Bowie, Eurythmics och Bryan Adams. Det är oklart hur mycket som samlades in, men insamlingen var helt klart banbrytande – med Internet som plattform för både musikkonserter och insamling.

3. Appar
Redan 2010 spekulerande dåvarande generalsekreterare Maria Ros Jernberg kring möjligheten för medlemmarna att göra egna appar och på så sätt öka insamlingen. Spaningen gjordes efter att Maria hade noterat inte mindre än TIO mobiltelefoner bland medresenärerna på väg in till jobbet.

4. SMS-fadder
Mobiltelefonens intåg framkallade många försök att möta det digitala givandet. 2003 läser vi för första gången om SMS-fadder – eller ”trådlös fadder”. Anmälan skedde via sms och sedan drogs 10 kr i månaden på mobilräkningen. Och det verkar ha fallit väl ut – insamlingsmetoden finns fortfarande.

5. Geten
Julen 2007 lanserade ActionAid sitt koncept ”Ge bort en get”, vilket blev starten på försäljningen av virtuella/symboliska gåvor och gåvoshoppar i Sverige. Året efter lanserade Unicef sin gåvoshop, och andra organisationer började fråga sig ”Vad är vår get?”.

6. Ringo 123 – Cancerfondens telefonlotteri
Den som ville vara med ringde upp för att anmäla sig, betalade 40 kr och skulle sedan ringa upp igen för att se om det blev vinst. I FRII-brevet 1998 sammanfattades det hela ”Trög början men stor potential”. Trots flera försök gick Ringo med förlust och är idag ett minne blott.

7a. Kortdragaren – framtidens insamlingsbössa 2006
”Det är minst lika säkert att skänka pengar via Röda Korsets kortdragare som att lägga pengarna direkt i bössan”. Så lät det när framtidens insamlingsbössa ”kortdragaren” presenterades av Röda korset 2006. Planen var att samla in stora summor utanför vallokalerna i samband med valet i september. Det är oklart hur många kort som drogs, men ”kortdragaren” återfinns inte i senare års rapportering om viktiga insamlingsmetoder.

7b. Kollektomaten – kyrkornas motdrag i det kontantlösa samhället
2006 började det även pratas om ”kollektomater” som alternativ till kyrkans klassiska kollekthåv. Även om det stora lyftet för kollektomaten än så länge har uteblivit, kvalificerade faktiskt ”kollektomat” in till Svenska akademins ordlista 2015.

Text: Amelie Furborg