Helt hypotetiskt: insamlingssommar utan internet

Helt hypotetiskt. Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.

”Sommaren är kommen! Nytt för i år är att det bestäms att svensken helt måste varva ner under sin semester för maximal återhämtning i hängmattan. Det betyder: inget internet. Inga telefoner. Ingen tv. Och ni som hade en stor sommarkampanj planerad – hur gör ni nu för att nå ut med den?”

Filip Goldmann, marknadschef på Stockholms Stadsmission

– Vilken avkopplande sommar! Utan varken TV, telefoner eller internet så är kommersiell radio det perfekta alternativet för att nå ut till nya och befintliga givare. För visst vill man lyssna på radio från solstolen, stranden eller stugan! Som en lokal organisation med tydlig Stockholmsanknytning skulle vi naturligtvis också komplettera kampanjen med stortavlor utomhus och synas ordentligt i kollektivtrafiken. För att öka konvertering tror jag också på spännande samarbeten. Många väljer att återgå till en god bok under sommarsemestern, och eftersom Stockholms Stadsmission driver secondhand skulle vi starta en bokbuss i staden där kampanjen fick en tydlig roll. Likaså skulle vi försöka samarbeta med glassförsäljare där delar av försäljningen också kunde stödja kampen för att minska utanförskap.

Filip Goldmann. Foto: Anna Z Ek


Johnny F Kroneld, enhetschef Kampanj & Event på Barncancerfonden

– Vi genomför en klassisk guerilla-aktivering med strategiskt utvalda städer runtom i Sverige. Varva ned gör olika personer på olika sätt, och även den som vill tillbringa tid i hängmattan ska kunna bidra. Fördelen med att arbeta med ett hybridteam som har fokus på aktivering av plattformar, kanaler och ytor är att vi kan ställa om baserat på förutsättningarna och behoven. För att nå befintliga och potentiella givare, företag och influencers skulle vi aktivera Barncancerfondens starkaste varumärkespelare med ett budskap att bidra på olika sätt, sedan gör vi dessa synliga på olika ytor runtom i Sverige. Vi skulle också kraftsamla genom våra företagspartners fysiska utrymmen på plats i butiker och på event – och adderar en touch av aktivering på de mest oväntade ytor där givare väljer att spendera sin tid.

Johnny F Kroneld.