Helt hypotetiskt. Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra på en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.
”Din organisation får erbjudande om ett samarbete med ett glassföretag. Hela vinsten för varje såld glass går till er verksamhet. Vad skulle glassen heta och vad innehåller den?”
Sara Wretblad Carreras, kommunikationschef på Bröstcancerförbundet
– För oss är det viktigt att upprätthålla en sund livsstil i och med att övervikt ökar risken för bröstcancer, så jag börjar med vad glassen ska innehålla: 100 procent naturliga råvaror med ytterst låg sockerhalt, om ens någon. Så det blir en smoothieglass på svenska solmogna jordgubbar – en säsongsprodukt helt enkelt. Och när det kommer till namnet: 2020 gick 160 000 färre kvinnor på sin mammografiscreening vilket gör att inflödet av bröstcancerpatienter har minskat. Därför är det nu extra viktigt att uppmana kvinnor till självundersökning, så vi vill utnyttja glassen för att nå ut med detta budskap. Glassen ska heta Boob ✅ (läs Boob Check) för att påminna kvinnor om att kolla brösten och själva pappret runt glassen ska innehålla instruktioner om hur man gör, så att man blir påmind när man köper glassen.
Johan Bäckström, verksamhetschef på Kompis Sverige
– Vår glass skulle heta Kompisglassen – en glass som gjord för att dela. Kompisglassen är en pinnglass med två pinnar, för att enkelt kunna delas antingen med en gammal kompis eller med någon du aldrig träffat förut. Glassens utformning har hämtat sin inspiration från Kompis Sveriges logga; ett träd med en krona av färgglada hexagoner. Två stammar utgör glassens pinnar och hexagonerna har i glassen fått olika smaker. Det är en blandning av klassiska svenska sommarsmaker som jordgubbe, blåbär och hallon blandat med mer exotiska inslag som mango, passionsfrukt och lime. Allt binds samman av klassisk vaniljglass. Den som smakar glassen kommer snabbt inse två saker; glass är godare om man har någon att dela den med, och det är i det oväntade mötet mellan olika smaker som magin uppstår.
Karl Skoog, marknadschef på Hjärnfonden
– Glassen skulle heta No brainer eftersom det ska vara just en no brainer att skänka till hjärnforskning genom försäljning eller för glassföretag som 3 Vänner eller Rscued att samarbeta med Hjärnfonden. Det ska vara en isglass som kan ge dig upplevelsen av en brain freeze om den ätes iskall, och innehålla naturliga ämnen och högkvalitativa råvaror som hjärnan mår bra av. Omslagspapperet ska kunna vecklas ut och innehålla tips på minnesövningar, ett stresstest eller ett sudoku.
Text: Ellinor Prawitz