Swish ger möjlighet till återkommande betalningar 

Swish används idag av 8,5 miljoner personer i Sverige och är ett av Sveriges mest populära varumärken – och betalsätt. Swish-givandet har ökat med 30% årligen, både till antal och belopp.

Nu har Swish rullat ut funktionalitet i appen som möjliggör för återkommande och automatiska betalningar. Ett efterlängtat alternativ till autogiro och betalkort för alla de organisationer som samlar in pengar från allmänheten.

Återkommande betalningar via Swish har varit under utveckling under en längre tid och tjänsten rullas nu ut, vilket ger möjlighet för en givare att ge återkommande och regelbundet via Swish-appen. Tjänsten innebär att givaren endast behöver ge sitt medgivande vid uppstarten av det regelbundna givandet, sedan kommer notiser vid varje månatlig dragning.

Tydlig översikt i Swish-appen
För att hålla reda på sina olika regelbundna dragningar, som till exempel tidningsprenumerationer, gymkort, månadsgivande eller liknande finns det en flik i Swish-appen med en tydlig översikt över alla medgivanden.  Vad som klassas som regelbundet är upp till organisationen, det kan alltså vara allt från varannan vecka till var tredje månad utifrån hur organisationens erbjudande om givande ser ut. Vilket datum som dragningen sker är också upp till organisationen att kommunicera. Till skillnad från autogirot är tjänsten i Swish inte bundet till bankdagar, utan dragningen kan göras på samma datum varje månad.  

Successiv utrullning av tjänsten
För organisationer som vill kunna erbjuda återkommande och automatiska betalningar via Swish till sina givare behöver organisationens bank erbjuda tjänsten. För privatpersoner som vill använda tjänsten hos en organisation gäller det att ens privatbank har stöd för den. Detta är något som kommer att ske successivt med start nu under hösten.  

FAKTA

  • Givaren måste vara över 18 år för att kunna ge sitt medgivande  
  • Organisationer kan inte få engångsgivare att gå över till regelbundet givande via den här tjänsten  
  • Både givaren, givarens bank och organisationen kan avsluta ett regelbundet givande  
  • Vid avslut skickar Swish ut information om uppsägning till organisationen  
  • Swish kommer att kunna hantera större volymer av medgivande via appen likt stora volymer av engångsgivande (tex vid tv-galor och liknande)  
  • Utrullning av tjänsten till privatpersoner sker successivt med start nu under hösten 
  • Kontakta er bank för mer information om när de lanserar tjänsten