Allmänhetens givande fortsätter att öka under oktober, och nu vänder även företagens givande uppåt enligt Gåvoindex. Förväntningarna på ett fortsatt ökande givande även framöver är höga.
Hushållens mer positiva syn på ekonomin under hösten har lett till att fler privatpersoner ger. Nu verkar samma utveckling ta fart även bland företagen. Nulägesindex för företagens givande är 57 i oktober vilket visar på en generell ökning av företagens givande under oktober. Totala Gåvoindex för både allmänhetens och företagens givande stiger till 71, vilket är högre än både september och föregående års Gåvoindex.
-Allmänhetens givande har ökat under hösten medan företagens givande har stått still, sannolikt beroende på en fortsatt svag försäljningsutveckling för många företag. Gåvoindex för oktober visar på ett potentiellt trendbrott, en trend som förhoppningsvis håller i sig inför den viktigaste givarperioden kring jul, säger Mårten Palmefors, ansvarig för insikt och analys på Giva Sverige.
Det är främst medelstora och stora organisationer som ser en ökning i företagens givande under oktober, eftersom de tar emot flest gåvor och snabbt ser förändringar i gåvornas omfattning.
Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI)
Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige
För mer information, kontakta:
Josefin Emitslöf, presskontakt, josefin@givasverige.se, 08-677 30 91