Meta förbjuder annonser med politiskt innehåll

I juli meddelade Meta att företaget från och med oktober 2025 inte längre kommer att tillåta annonser som rör sociala frågor, val eller politik inom EU på Facebook och Instagram. Förbudet är ett svar på EU:s nya lag om transparens och inriktning för politiska annonser, TTPA.

Förbudet som träder i kraft i oktober 2025 gäller annonser som Meta definierar som politiska eller kopplade till sociala frågor, de som idag kategoriseras som ”Sociala frågor, val och politik” på Metas plattformar. Meta definierar sociala frågor som känsliga ämnen som kan påverka val eller lagstiftning. Det kan gälla till exempel humanitära kriser, klimat eller jämställdhet men exakt vad som definieras som sociala frågor, och vilka kriterier som kommer att tillämpas vid bedömningen av annonser, har Meta ännu inte kommunicerat.

Detta förbud gäller endast inom EU och kommer inte att hindra aktörer och organisationer från att skriva eller dela politiskt innehåll på Metas plattformar, men det går inte att göra genom betald annonsering.

Organisationer som berörs av förbudet kan behöva hitta nya vägar för att nå ut, utforska andra plattformar och stärka samarbeten med partners och företag. Giva Sverige har dialog med Meta och andra aktörer för att följa utvecklingen och påverka där det är möjligt.

European Fundraising Association (EFA) publicerade en artikel den 10 september om vad förbudet kan komma att innebära för ideella organisationer, och att det finns en risk att förbudet senare utvidgas till att gälla hela EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet). Läs hela artikeln, som är på engelska, här.

EFA för en dialog med både EU-kommissionen och Meta.

Läs mer på Metas hemsida om hur annonser om sociala frågor, val eller politik idag granskas.

Texten uppdateras löpande. Senast uppdaterad den 17 september 2025.