Framtidens kommunikation kräver ännu större mod, snabbhet och precision

I över två decennier har Jenny Harler hjälpt stiftelser, företag och samhällsaktörer att bygga kommunikation som inte bara berör – utan förändrar. Hon har arbetat på sex kontinenter, med kunder som spänner allt från impact-startups till FN-organ, och sett vad som faktiskt gör skillnad.

Idag leder hon kommunikationsbyrån Scencia med bas i Stockholm men har uppdrag både i Sverige och internationellt.

– Jag tror på kommunikation som drivkraft för verklig förändring. Men det är viktigt att inte bara fokusera på det externa. Vi behöver bli bättre på att stärka organisationer inifrån och se våra medarbetare som ambassadörer och språkrör i sin egen rätt, säger Jenny.

Är det något många organisationer missar?

– Ja, men det gör man både inom den privata och ideella sektorn. I Sverige har vi under de sista tio åren blivit mycket bättre på att prioritera personligt tankeledarskap – där VD:n eller generalsekreteraren lyfts fram – men vi missar ofta andra viktiga röster. En anställd eller volontär som är ovanligt aktiv på sociala medier eller i en lokal förening kan också ha ett stort mervärde och behöver stöd och verktyg.

Du har arbetat för några av världens största organisationer. Vad kan svenska stiftelser lära sig av dem?

– Kontext är extremt viktigt. Det finns inte en lösning som passar alla men vi ser att de som agerar snabbt och har hög anpassningsförmåga i regel får ett större genomslag. Jag har även sett mycket positiva resultat när stiftelser inspireras av startups: de sätter högre mål, testar mer och agerar snabbare.

Hur märks det i praktiken?

– Tempot märks i kommunikationen. En tydlig indikation är hur snabbt en organisation svarar på mejl. Vissa svarar inom en timme, medan andra tar flera veckor. Gör man det är det förstås lätt att man missar möjligheter och får sämre impact.

Om du blickar tillbaka – vad tycker du har förändrats mest under dina 20+ år?

– Trovärdighet har blivit en hårdvaluta och ett starkt och transparent ledarskap är viktigare än någonsin. I en tid där omvärlden präglas av osäkerhet och AI förändrar spelreglerna varje vecka måste man både våga stå för det man tror på och ha modet att stå kvar, trots påtryckningar.

Du nämner AI. Scencia lanserade nyligen specialtjänsten AI-FY för att hjälpa organisationer att AI-optimera sin kommunikation. Vilken respons har ni fått från stiftelser?

– Responsen har varit väldigt positiv men vi ser stora skillnader i hur långt organisationer har kommit. Vissa större aktörer – och early adopters – använder AI så långt budgeten tillåter medan andra undviker att ens prata om AI för att inte skapa oro bland personalen. Men tystnad är också en form av kommunikation och den skapar osäkerhet.

Vad är ditt råd till dem som är nyfikna – men ännu inte kommit igång?

– Mitt råd är att inte börja med tekniken. Börja med att skapa trygghet och ta fram en tydlig användningspolicy för AI. Som ideell aktör måste man tänka extra noggrant på etik, anonymitet och ansvar. Det bygger förtroende, både internt och externt.

Många ideella organisationer har små team. Hur gör man mer med mindre?

– Se möjligheterna. Med lite nyfikenhet kan man idag skapa content och kampanjer som tidigare krävde stora byråer och när ni får rutin på det kan det gå på minuter.

Hur ser du på framtidens kommunikationsarbete och hur kommer det att utformas?

– Jag tror att vi kommer se färre traditionella kommunikationsavdelningar och fler visionära kommunikatörer som rör sig fritt mellan olika roller och funktioner. Framtidens kommunikation kräver ännu större mod, snabbhet och precision – och de som lyckas bäst är de som vågar tänka nytt och använda tekniken som en förstärkning.

Om Jenny Harler
Bor: I centrala Stockholm
Titel: VD och Senior kommunikationsstrateg
Driver: Kommunikationsbyrån Scencia (www.scencia.com) och den nylanserade AI-tjänsten AI-FY (www.AI-FY.se)
Aktuell med: Super Human Summit den 7 juni (initierat av Ash Pournouri och lett av Bryan Johnson, grundaren av Don’t Die-rörelsen) och lanseringen av Sveriges största ambassadörsnätverk mot människohandel och kommersiellt utnyttjande av barn i samarbete med den Stenbecksbackade stiftelsen ChildX