Talare Insamlingsforum 2023

Här nedan hittar du alla de talare som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet under Insamlingsforum. Redan nu kan vi presentera några av våra huvudtalare och du hittar mer information om alla medverkande nedan.

Talare Insamlingsforum 2023

Alex Brekke

 

Föreläsning: ”Att skapa en effektiv insamlingsstrategi för mindre organisationer”

Mindre organisationer finansieras ofta av bidrag i olika former och har inte speciellt många månadsgivare. Går det att generera en större bas av månadsgivare för att inte vara lika beroende av bidrag? Vilken strategi och vilka metoder är mest effektivt för att öka antalet månadsgivare? Hur kan man på bästa sätt skapa ett fördelaktigt flöde som alltid leder till månadsgivare oavsett hur givaren initialt får kontakt? Hur går det att generera leads och kall rekrytera givare? Hur bearbetas bäst de givare som redan finns i systemet? Detta och mycket mer kommer detta seminarier att fokusera på för att möjliggöra så att mindre organisationer kan växa och vara mindre beroende av bidrag som inte alltid går att räkna med.

Seminariet passar dig som arbetar i mindre eller större organisationer som till största del finansieras av bidrag i olika former och som vill ha en mer effektiv strategi för att öka antalet månadsgivare.

Om Alex:
Alex Brekke har arbetat med professionell insamling i 22 år i Sverige, Danmark och Holland. 2007 grundade han insamlingsbyrån Fundraising Byrån. Främst arbetar företaget med telefoninsamling, face-to-face, leads generering, företag, stora gåvor och konsultation av olika slag inom insamlingsstrategier med mera. Alex har även grundat och är generalsekreterare för Amazon Watch Sverige (den svenska avdelningen av en internationell organisation) som arbetar för mänskliga rättigheter och bevarandet av vår planets biologiska mångfald. Sitter även i styrelsen för Svenska Freds och Skiljedomsföreningen sedan ett par år tillbaka.

Amalia Krantz

Föreläsning: ”Den moderna bedragaren – Det är enklare att hacka personen som håller i telefonen än apparna i den”

Bedrägerier har funnits så länge det har funnits pengar, och det är ingenting som kommer försvinna imorgon. Dock förändrar sig bedragarna med tiden och uppfinner alltid nya modus och metoder för att passa in i den digitala världen. När tekniken växer sig starkare och tidigare bedrägerimetoder täpps igen letar bedragarna nya vägar. Idag är en av de bedrägerimetoder som ökar mest Social manipulation. Genom kreativa scenarion luras offret in i en egen verklighet och följer bedragarnas instruktioner. En allt mer vanlig kommentar efter ett bedrägeri blir ”Jag vet ju att jag inte borde gjort så, men…”.

Att det bara är äldre som drabbas av bedrägerier är en myt. Det finns ett bedrägerimodus för alla därute. I den digitala världen har vi tappat en dimension. Hur vet vi egentligen vem vi har på andra sidan? Seminariet passar dig som vill veta mer om den moderna bedragaren och vilka tillvägagångssätt som idag används. Få tips på hur du kan förbereda och rusta dig mot den moderna bedragaren.

Om Amalia Krantz:
Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och arbetar med kommunikation för att förebygga bedrägerier.

Anna Ernestam

Föreläsning: ”Nya utmaningar och etiska dilemman för insamling och givande”

Den okända och ovissa omvärlden innebär också nya frågeställningar för insamling och givande. Digitaliseringens möjligheter, enkla och sömlösa betalningar där kommunikation och betalning interagerar, ökade politiska önskemål och krav på rapportering och tillsyn är några exempel som påverkar ideella organisationer. Är er insamlingspolicy och andra policies uppdaterade för att hantera detta? Och hur för man ett pågående samtal om etiska överväganden?

Som avstamp för diskussionen delar Anna Ernestam, generalsekreterare för SOS Barnbyar, med sig av ett etiskt dilemma som uppstod då en mycket stor gåva gavs av en person som inte hade förmåga att själv bedöma konsekvenserna för sin privatekonomi och hur de valde att hantera detta.

Anna medverkar som talare under GS-dagens program.

Om Anna: 
Generalsekreterare för SOS Barnbyar sen mars 2020. Styrelseledamot i Lantmäteriet och Göta kanal.
Anna har tidigare yrkeserfarenhet från att bland annat varit auktoriserad revisor på Deloitte&Touche, tillförordnad VD på Vectura Consulting, vice vd på Eniro 118 118 samt CFO på Röda Korset

Arvid Erlandsson

Föreläsning: ”Hur egenskaper hos givare, behövande, och insamlare tillsammans predicerar givande: En triadteori för att förstå mänskligt hjälpande”

Arvid kommer att tala om ”Charitable Triad Theory” som är en ny teori föreslagen av Cassandra Chapman (Docent i marknadsföring vid University of Queensland). Enligt denna teori är det viktigt att undersöka tre frågor (1) Vilka egenskaper har de människor som blir givare? (2) Vilka egenskaper hos de behövande motiverar givande mest? (3)  Vilka egenskaper har de insamlare (individer eller organisationer) som lyckas bäst?

Det finns mycket forskning om egenskaper hos givare, men klart mindre om egenskaper hos behövande och insamlare. Dessutom är vissa kombinationer av givare, behövande och insamlare extra effektiva, medan andra kombinationer är extra problematiska. Arvid kommer även att komma in på sin egen typologi om olika motiv som kan öka (eller minska) vårt givande.

Föreläsningen passar alla som vill få en lättillgänglig sammanfattning av den vetenskapliga forskningen om hjälpandets psykologi. Föreläsningen är nog extra relevant för de som jobbar med insamling, marknadsföring, och strategiarbete.

Om Arvid:
Arvid Erlandsson är docent i Psykologi vid Linköpings Universitet och medlem i forskargruppen JEDI-Lab. Ett av hans stora forskningsintressen är att undersöka hur individuella skillnader, situationsaspekter och psykologiska mekanismer påverkar mänskligt hjälpande.

Christopher Carnie & Elsbeth Takkenberg

       

 

 

 

 

 

 

Föreläsning/Seminar: ”Major Donor Fundraising”

About Christopher Carnie
Christopher is a consultant and researcher in philanthropy, and an active fundraiser. He focuses on high-value philanthropy in Europe and works with foundations, NGOs, cultural organisations and philanthropists, with special interests in venture philanthropy, and philanthropy in the Arabic-speaking world. Christopher is the author of “How Philanthropy is Changing in Europe,” along with other books and writings. He teaches fundraising strategy at the universities of Barcelona and Santiago de Compostela, and with Elsbeth Takkenberg has developed the online course “Fundraising from Major Donors in Europe”. 

About Elsbeth Takkenberg
With 25 years of experience in the Dutch non-profit sector, Elsbeth is people-person, highly experienced in building long lasting and meaningful relationships between (major) donors and non-profits. The experience and the story of the donor and the talents of the relationship manager are always the starting point. Since 2019, she is working as an independent strategic advisor on major gift- and legacy fundraising for national and international organizations and teams, including the cultural sector.

Erik Spector

Mer information om Erik Spectors seminarium presenteras inom kort.

Om Erik:
Erik är enhetschef för realekonomisk analys på Konjunkturinstitutet.

Hans Kullin och Åsa Hornhammar

Föreläsning: ”Att lyckas inspirera, engagera, aktivera och influera på Giving Tuesday ”

I årets Giving Tuesday-kampanj lyckades Barncancerfonden genom ett enkelt budskap, 15 kronor för 15 procent, få in många gåvor men också få ut ett av deras huvudbudskap – Att 15 procent av de som får barncancer inte överlever.

Vi är tacksamma att nästan 50 stycken influencers och kändisar hjälpte till att pro bono sprida vårt budskap”, säger Åsa Hornhammar, ansvarig för influencer- och ambassadörssamarbeten på Barncancerfonden.

”Det var väldigt roligt att vi kunde skapa en engagerande kampanj med små medel tack vare kreativa medarbetare och bra internt samarbete mellan olika avdelningar”, säger Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden.

På detta seminarium delar Hans och Åsa med sig av sina erfarenheter, tips och trix på hur du med små medel kan lyckas med din kampanj – inte bara att samla in medel till ändamål, sprida information om din verksamhet men också att skapa engagemang hos människor.

Om Hans:
Hans ansvarar för Barncancerfondens insamlings- och ändamålskommunikation via sociala kanaler och är med och driver organisationens redaktionsarbete. Hans har en mångårig bakgrund inom PR och sociala medier, både som konsult och från företag som Accenture och Coop. 

Om Åsa:
Åsa ansvarar för Barncancerfondens ambassadörsprogram samt samarbeten med influencers och kändisar på sociala plattformar samt under insamlingsevent och aktiveringar för drabbade barn. Hon sitter även med i Barncancerfondens redaktion som driver organisationens insamlings- och ändamålskommunikation. Åsa har en mångårig bakgrund som egen företagare.

Ina Toften

Föreläsning/Seminar: ”A digital fundraising story – past, present and future”

During the last couple of years WWF-Norway has been very successful in their digital communication targeting potential monthly donors, so called “faddere”. The key to the success has been using Facebook as the main fundraising platform, utilizing the channel to create engagement for WWF’s cause, which in turn has resulted in a steady increase of monthly donors. Ina, shares her insights into the different factors behind the success story.

About Ina: 
Ina Toften, Director of Communication and Fundraising, has worked for WWF-Norway for 15 years. She has closer to 30 years of experience within communication from the NGO- and public sector and has nine years of experience with fundraising. In WWF-Norway she was central in establishing Earth Hour as a national campaign before she became Head of Communications and later Head of the Communication and Fundraising department. Ina has a major in Mass Communication from the University of Bergen.

Jakob Forssmed

Socialminister Jakob Forssmed gästar årets Insamlingsforum som inledningstalare på onsdagen.

Jakob Forssmed tillträdde som socialminister i och med den nya regeringens tillträde i september 2022. Som socialminister är Jakobs ansvarsområden; civilsamhälle och trossamfund, tandvård, folkhälsa, idrott och psykiatri. Jakob Forssmed har tidigare, bland annat, arbetat som ledamot i Sveriges Riksdag (KD), 1:e vice partiordförande för Kristdemokraterna och statssekreterare i Statsrådsberedningen. Jakob Forssmed har en fil.mag i statsvetenskap från Göteborgs Universitet.

Jessica Carragher Wallner

Föreläsning: ”Att  lära sig navigera och möta det okända – blir det en fråga om ”do or die”?”

Om Jessica:
Jessica Carragher Wallner är Excutive Director på PwC Sverige och hon sitter med i PwC´s globala team för ledarskap och strategi. Jessica arbetar med framtidsbaserande frågor internationellt såväl som nationellt för privat, offentlig och ideell sektor. Därutöver leder hon ett managementprogram för ledare från den offentliga sektorn. Scenarioplanering och annan typ av utforskande av det okända och mer osäkra är det som står högst upp på listan för många idag efter pandemi och ökad oro i omvärlden – det har Jessica arbetat med sedan 2008.

Katinka Lindholm

 

Föreläsning: ”Några sanningar om insamling…”

Efter över 30 år i branschen har Katinka skapat sig en ganska bra uppfattning om vad man som fundraiser behöver tänka på för att kunna samla in pengar. Katinka menar att det finns några grundläggande sanningar om insamling och givande som vi ofta glömmer bort eller inte vill tro är sanna. Vissa sanningar är självklara medan andra kanske förvånar eller till och med provocerar.

I detta seminarium delar Katinka med sig av sanningarna hon lärt sig genom åren som fundraiser.  Seminariet passar både för personer som arbetat länge med insamling och de som är helt nya.

Om Katinka:
Katinka Lindholm har arbetat med inom non-profit branschen sedan 1990 och har genom åren haft chefspositioner på Greenpeace, ActionAid och Sverige för UNHCR.  Sedan 5 år tillbaka arbetar Katinka som konsult med fokus på att hjälpa svenska och internationella organisationer att öka givandet, skapa långsiktig tillväxt och nå sin fulla potential.  Katinka drivs av en stark passion för hantverket och yrket och menar att fundraising inte bara handlar om intäkter och kanaler – det handlar också om att skapa engagemang hos privatpersoner och företag och på så sätt förändra världen.

Lucas Regnér

Föreläsning: ”Lucas, your donation is overdue!” Det bästa (och värsta) av insamling i USA – och vad vi kan lära oss av det”

Lucas Regnér har de senaste tio åren jobbat med digital strategi och insamling i USA. Han har totalt samlat in nästan 100 miljoner dollar för Demokrater som Pete Buttigieg och Val Demings och nonprofits som Doctors Without Borders (MSF), Sandy Hook Promise och ett av USA:s största sjukhus. I sin tidigare roll som vicepresident hos MissionWired har han varit drivande i de senaste taktiska innovationerna inom digital insamling – och i några av de största misstagen. Nu är han tillbaka i Sverige (och jobbar idag som strateg hos Reform Act) och tänker berätta (nästan) ALLT. Du kommer få konkreta tips om hur du kan samla in mer pengar digitalt och en hel del inspiration från andra sidan Atlanten. Vad kan vi lära oss av det bästa (och värsta) från digital insamling i USA? Vilka trender är heta just nu och verkar ha störst potential för 2023? Och viktigast av allt – hur uttalar man ”Buttigieg” egentligen?

Om Lucas:
Lucas Regnér är strateg hos Reform Act, en byrå som jobbar med kreativitet, strategi och digitala verktyg för att hjälpa kunderna att förändra världen (och samla in pengar). Lucas är nyligen tillbaka i Sverige efter att ha jobbat med digital strategi och insamling i USA de senaste tio åren. Han har totalt samlat in nästan 100 miljoner dollar för Demokrater som Pete Buttigieg och Val Demings och nonprofits som Doctors Without Borders (MSF), Sandy Hook Promise och ett av USA:s största sjukhus. Innan dess jobbade han för Världsbanken.

Mikael Rosén

 

 

Mikael Rosén föreläser båda dagarna på Insamlingsforum. Ena föreläsningen kommer inrikta sig på effektiv kommunikation medan den andra fokuserar på strategisk kommunikation.

Mer information kommer inom kort. 

Niklas Laninge

 

Föreläsning: ”Varför gör inte människor som vi vill? Öka engagemanget och givandet med beteendeinsikter?”

Beteendeförändring är kärnan i de flesta utmaningar. Trots det är förståelsen för vad som påverkar viktiga beteenden låg. Föreläsningen ger dig en inspirerande förklaring av de psykologiska drivkrafterna som påverkar givarens beteenden. Du får ett verktyg för att förstå vad som hindrar givaren att engagera sig mer eller vara kvar hos er. Slutligen får du exempel på hur kommunikation, design och erbjudanden kan se ut om de utgår från hur människor fungerar.

Föreläsningen passar alla som vill förstå mer om hur människor fungerar och vilka drivkrafter som ligger bakom beteenden som är viktiga för organisationen. Du som arbetar operativt med insamling, kampanjer och opinionsbildning kommer få flera konkreta metoder du kan omsätta i ditt arbete.

 

Om Niklas: 
Niklas Laninge är psykolog och VD för Nordic Behaviour Group AB. Sedan 2010 har han hjälpt organisationer förändra beteenden m h a beteendeinsikter, nudging och beteendedesign. Han har författat tre böcker på temat och hjälper idag privata och offentliga organisationer. Niklas inleder Insamlingsforum 2023. 

Paul de Gregorio

Föreläsning/Seminar: ”Building big digital movements – Adopting A Digital Mobilisation Model To Engage The Public At Scale & Drive Action”

Organisations from all over the world have used digital techniques as the catalyst to build or harness the energy of existing movements in order to bring about the change they want to see. Greenpeace, the ACLU and countless political campaigns from all over the world have applied movement building techniques to their successes and we can learn a lot from them.

Paul will explain the theory behind mobilisation and movement building and how it applies to charities. He will give examples of how organisations have activated this thinking to drive successful public engagement, campaigning and fundraising activities. Paul will cover the case study of Refuge, a UK based domestic abuse charity. He will explain how Refuge adopted a digital mobilisation model which saw them raise millions of pounds and recruit thousands of additional supporters, campaigners and donors. This session will leave you with the inspiration, knowledge and examples to enable you to build a big digital movement at your organisation.

About Paul:
Paul is the founder of Rally and a leading digital engagement & mobilisation strategist. Rally works with organisations fighting for a fairer, healthier, safer, greener, more equal world. Paul has worked with charities, campaign groups and membership organisations all over the world, including (but not limited to), American Civil Liberties Union, Amnesty International, Anti Slavery International, Cancer Research UK, Friends of the Earth, Greenpeace, Joint Council for the Welfare of Immigrants, The Labour Party, Mermaids, Plan UK, Refuge, Stonewall, Terrence Higgins Trust, The Trussell Trust and UN Women UK – to deliver mobilisation, fundraising and campaigning activity that engages the public at scale and inspires them to take action.

He can often be found on Twitter: @pauldegregorio
Rally Website: https://www.wearerally.co.uk/
Rally IG: https://www.instagram.com/LIFEATRALLY/
Rally Twitter: https://twitter.com/LifeAtRally

 

Paul Ferris och Maria Halvorsen

 

Föreläsning: 20 000 nya medlemmar:  Lärdomar från en rekordhöst hos Naturskyddsföreningen

Tiotusentals valde under hösten att bli medlemmar i Naturskyddsföreningen – och att ge pengar varje månad. Aldrig tidigare har föreningen fått så många nya medlemmar (eller månadsgivare) under så kort tid. Så hur gjorde man? Maria Halvorsen (Naturskyddsföreningen) och Paul Ferris (Reform Act) drar deras viktigaste lärdomar bakom ett viralt Instagram-inlägg, en massa mailutskick, och en ännu större massa medlemmar.

Mer information om talarna presenteras inom kort.

Richard Salzmann

Föreläsning: : ”Lokala målen – Västerås stadsmissions ”varför” som länkar ihop det lokala samhällsengagemanget med Agenda 2030”

Med en bred roll i en liten organisation som börjar växa till en mellanstor, kan utmaningarna vara många. I Rickards fall har det handlat om att öka kunskapen kring vad Västerås stadsmission gör, vilka som vi finns till för och vad organisationens arbete gör för nytta – även för den som inte lever i ett utanförskap. Samtidigt behövde stadsmissionen i Västerås paketera sitt erbjudande på ett sätt som kunde vara relevant för fler potentiella företagspartners. Resultatet blev ett nytt sätt att kommunicera utifrån organisationens ”varför” och ett koncept som kan jämföras med en lokal version av de globala målen.

Idag är Lokala målen ryggraden i Västerås stadsmissions kommunikation och kopplar ihop det lokala samhällsengagemanget med Agenda 2030 – vilket visat sig vara intressant för flera företag, inte minst större sådana. Föreläsningen riktar sig främst till dig som arbetar i en liten eller mellanstor organisation och/eller har en bred roll inom insamling/kommunikation. För dig kan föreläsningen inspirera till att tänka annorlunda kring hur ni kan kommunicera för att få fler att förstå nyttan i att stötta just er. För dig som arbetar med insamling mot företag kan det vara intressant och inspirerande utifrån hur man kan paketera sitt erbjudande gentemot större företag.

Om Richard: 
Rickard Salzmann jobbar som Insamlings- & kommunikationschef på Västerås stadsmission. Rickards roll är bred och uppdraget går ut på att skapa förutsättningar för organisationen att kunna hjälpa fler människor som lever i utanförskap i Västerås – med hjälp av insamling och kommunikation.

 

Sofia Breitholtz

 

Föreläsning: ”Partnerskap mellan sektorer mer än bara enstaka gåvor”

För att lösa många av de utmaningar som vi står inför som samhälle idag måste vi enas över sektorsgränser. Förändring tar tid och långsiktighet är helt avgörande. Det var utifrån denna insikt Reach for Change startade sin verksamhet 2010 och har sedan dess fokuserat på samarbeten med företag som går djupare än att bara bestå av rena transaktioner. Ett exempel på ett lyckat sådant är det samarbete organisationen har tillsammans med företagen Kivra och Hogia – där samarbetet har blivit inbyggt i affären. Genom vad de kallar Den goda lönespecen går en del av varje löneutbetalning till Reach for Change. Hör Sofia Breitholtz, VD Reach for Change och Disa Jernudd, Head of B2B Marketing på Kivra, dela med sig av lärdomar och råd hur man kan tänka kring samarbeten som gynnar både organisationen, företaget och samhället både här och nu men kanske även främst på lång sikt.

Seminariet passar dig som jobbar med insamling/samarbete, kommunikation och/eller i en ledande position för en ideell organisation. Du kan förvänta dig att bli inspirerad och förhoppningsvis väcks tankar om hur du kan utveckla och ta befintliga och nya samarbeten till nya höjder.

Om Sofia:
Sofia Breitholtz är en driven samhällsvisionär som tror på kraften att föra samman olika sektorer och perspektiv för att lösa globala utmaningar. Hon har en passion för världens viktigaste resurs; våra barn samt inspirerande kvinnor och empatiskt ledarskap. Hon har tidigare arbetat på EY samt har erfarenhet av utvecklingssamarbete för EU i södra Afrika och socialt företagande som vice VD för Solvatten. Hon har också tjänstgjort i ett flertal styrelser för sociala företag och varit styrelseordförande för Prinsessan Sofias organisation Project Playground i flera år.

 

Stefan Blomqvist

Föreläsning: Ämne kommer inom kort

Om Stefan:
Stefan Blomqvist är vd för och grundare av 21grams. Han har mer än 20 års erfarenhet av affärsutveckling och internationell försäljning inom både fysisk och digital kommunikation. 21grams är i lika delar teknikbolag som kostnadseffektiv fysisk och digital distributör, tjänster som Swish-QR, Kivra, E-faktura och mycket mer.

Thomas Frostberg

Foto: Jenny Leyman

 

Panelsamtal: ”Vad händer när godheten ifrågasätts?”

Engagemang utifrån gemensamma intressen är grunden för civilsamhällets organisering. Ett engagemang som ofta också baseras på medmänsklighet, solidaritet och omtanke. Men på senare år har bland annat humanitära insatser och klimatengagemang kommit att ifrågasättas alltmer – i vissa fall till den grad att den bakomliggande viljan att göra gott för andra misstänkliggjorts genom etiketter som ”godhetssignalering” och ”godhetsknarkare”.

Vad innebär det när så väl individer som ideella organisationer ifrågasätts för sina humanistiska värderingar? Och hur påverkar det mediernas bevakning av frågorna, när det plötsligt blivit politiskt inkorrekt att ge samhällets svagaste en röst? Vad händer med forskningen när fakta och vetenskapliga resultat plötsligt debatteras som om de vore forskarens personliga åsikter? Möt ledande företrädare för civilsamhället, medierna och akademin i ett samtal om vad som händer när godhet och humanism blir ifrågasatt.

Thomas Frostberg kommer att leda detta panelsamtal.

Om Thomas:
Thomas Frostberg är ekonomijournalist som särskilt intresserat sig för hållbarhetsfrågor i näringslivet och den privata sektorns roll i samhällsutvecklingen, bland annat när det gäller Agenda 2030, socialt företagande och filantropi. Han arbetar för Sydsvenskan och Dagens Industri och grundade Dagens Nyheters hållbarhetssatsning DN Global utveckling 2016. Sedan flera år tillbaka följer han ett antal svenska filantroper för ett bokprojekt och har även tillbringat flera månader på resande fot i USA för att studera filantropins roll där.

 

 

Åsa Wikforss

Åsa Wikforss – talare på Insamlingsforum 2023.

 

Föreläsning: ”Demokratin i post-sanningens tid”

 

Om Åsa: Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet. Sedan 2019 leder hon ett stort tvärvetenskapligt forskningsprogram om kunskapsmotstånd, finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Hon är författare till boken ”Alternativa fakta” och aktuell med boken ”Därför Demokrati”. Hon är ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och i Svenska Akademien.