Hur påverkas ideella organisationer av Metas kommande annonsförbud?

Den frågan stod i fokus när Giva Sverige samlade drygt 200 deltagare till ett webbinarium om Metas kommande förbud av annonser med politiskt innehåll. Frågan om hur organisationer kan börja förbereda sig stod också högt på agendan. På webbinariet medverkade André Assarsson och Janne Elvelid från Meta tillsammans med Mikael Ehrlington och Carl-Johan Nordlander från Reform Society.

Meta bekräftade att de annonser som kommer att påverkas är de som tidigare behövts kategoriseras som frågor som rör ”sociala frågor, val eller politik”. Det innefattar:

  • civila och sociala rättigheter
  • brottslighet
  • ekonomi
  • miljö- och klimatfrågor
  • hälsa
  • immigration
  • politiska värderingar och myndighetsutövande
  • säkerhet och utrikespolitik

Om annonsen syftar till att påverka människors åsikter, förändra lagstiftning eller rör en tydligt omdebatterad fråga, kommer den att nekas. Meta gör en även en sammanvägd bedömning av en organisations kommunikation utåt. Under webbinariet betonades också att frågor som kan uppfattas som neutrala i Sverige kan ses som politiska i andra länder.

I centrum för de nya reglerna står alltså frågan om vad syftet med annonsens budskap är, och att det handlar om påverkan i en viss riktning. Organisationer kan fortfarande berätta om sitt arbete och vad de åstadkommer, men behöver tänka på hur de formulerar sina budskap och använda ett mer neutralt språk. Under webbinariets frågestund framkom att det i dagsläget är otydligt var gränsen går för vad som räknas som politisk påverkan.

Charlotte Rydh, moderator och generalsekreterare för Giva Sverige, påtalade att i princip alla organisationer har som en del av sitt ändamål att påverka samhället i någon riktning, och att det i grunden handlar om yttrandefrihet och inte politik.

Reform Society framhöll att trots att förändringarna innebär utmaningar ger det också möjligheter. Organisationer behöver naturligtvis se över sina kommunikationskanaler, men också hur de kan bli mer kreativa i sitt organiska innehåll för att nå sina målgrupper.  Även om räckvidden blir mindre underströks att det viktiga är att mobilisera människor till handling, och att bred räckvidd inte automatiskt innebär att många agerar.

Giva Sverige har genomfört en enkät bland våra medlemsorganisationer om hur de tror sig påverkas av Metas förbud. En tredjedel av Giva Sveriges drygt 200 medlemmar har besvarat undersökningen.

  1. 9 av 10 av Giva Sveriges medlemsorganisationer betalar för annonser på Metas plattformar. Drygt hälften (52 %) uppger att de betalar för annonser i stor utsträckning och drygt en tredjedel (36%) använder betalda annonser i liten utsträckning.
  2. Av de som betalar för annonser på Metas plattformar förväntar sig drygt 7 av 10 (73 %) någon form av negativ påverkan. Endast 10 % av de som betalar för annonser uppger att de inte tror de kommer påverkas och 17 % vet ej.
  3. I genomsnitt kommer drygt hälften (55%) av en organisations digitala räckvidd via annonsering på Metas plattformar.

Metas förbud träder i kraft den 6 oktober medan EUs regelverk TTPA börjar gälla 10 oktober. Om en annons nekas av Meta finns möjlighet att överklaga beslutet via en support för ideella organisationer: www.facebook.com/gpa/help

Läs Metas beskrivning av de nya reglerna.

Giva Sverige har sammanställt frågor och svar som vi samlat in från våra medlemsorganisationer.