Vinnare 2022

-Organisation: Civil Rights Defenders
-Företagssamarbete: Maskrosbarn och Espresso House
-Kampanj: Naturskyddsföreningen för Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd
-Årets Givare: Mikael Bolyos med familj för Stockholms Stadsmission
-Kollega: Karin Ursing Rask

MOTIVERINGAR

Organisation: Civil Rights Defenders
Med envishet och kreativitet har Civil Rights Defenders tagit en självklar position i samhällsdebatten som visar att det går att engagera brett i komplexa frågor utifrån en medveten och integrerad kommunikation. Ett innovativt sätt att sprida kunskap om demokrati och mänskliga rättigheter kombinerat med datadrivna processer och kampanjer som väcker känslor, har resulterat i markant ökad kännedom om organisationen och bidragit till närmare en dubblering av antalet givare.

Hör Anna berätta mer här:

 

Företagssamarbete: Maskrosbarn och Espresso House
Samarbetet mellan Maskrosbarn och Espresso House tar avstamp i den gemensamma målgruppen unga människor och är ett lysande exempel på hur ändamålsverksamhet och insamling av gåvor kan integreras. Budskapet om att det finns stöd att få men också hopp om en bra framtid när ens hemförhållanden är svåra, förmedlas brett både internt till de unga anställda och externt till gäster. Resultatet är större kännedom, ökade intäkter och en stor stolthet hos såväl organisationens deltagare som företagets medarbetare.

Hör Sara och Marlene berätta mer här:

 

Kampanj: Naturskyddsföreningen för Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd
Kampanjen ”Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd” är ett utmärkt exempel på hur ett välfungerande samspel inom organisationen mellan ändamål, kommunikation och insamling ger förutsättningar att agera snabbt och modigt när möjlighet uppstår. Med den visuella inramningen och det enkla men träffsäkra budskapet fick kampanjen stor uppmärksamhet bortanför medlemmarna och de redan övertygade, och väckte ett engagemang som gav resultat långt över det förväntade.

Hör Naturskyddsföreningen berätta mer här:

 

Årets Givare: Mikael Bolyos med familj för Stockholms Stadsmission
Mikael Bolyos med familj har tillsammans med Stockholms Stadsmission på ett värdigt och nytänkande sätt hanterat den känslomässiga balansgången att förvalta arvet efter Marie Fredriksson genom att utgå från hennes värderingar.
Förutom intäkter från auktionen av Marie Fredrikssons kläder har kommunikationen
kring donationen skapat engagemang långt utanför Sveriges gränser och gett synlighet åt människor som sällan får ta plats på scenen.

Hör Kicki berätta mer här:

 

Kollega: Karin Ursing Rask
Karin Ursing Rask har uthålligt och engagerat arbetat för Majblomman i drygt två decennier. Genom sina kunskaper i pedagogik och med en passion för barns empati och företagsamhet har Karin och hennes team byggt en humanistisk och entreprenöriell kultur bland Adolf Fredriks musikklasser. En anda som dessutom resulterat i bästa insamlingsresultat bland skolor åtta år i rad.

Hör Åse berätta mer här: