13 tips för insamlingsarbetet under coronakrisen

Spridningen av covid-19 har totalt förändrat förutsättningarna för hela vårt samhälle, och så även för civilsamhället. Många ideella organisationer förutspår nu att det kommer att bli svårare att samla in pengar framöver. Här har vi samlat 13 tips om kampanjer och insamling under coronakrisen.

Giva Sveriges medlemsundersökning visar att 55 procent av organisationerna bedömer att intäkterna kommer att minska i och med effekterna av covid-19 och en undersökning från Storbritannien pekar på en liknande situation. 43 procent av de medverkande insamlingsorganisationerna ser en ökad efterfrågan på sina tjänster, samtidigt som intäkterna förväntas minska med 48 procent.

Många organisationer har insamlingsevent och kampanjer är planerade sedan lång tid tillbaka, och insamlingsavdelningarna står nu inför svåra vägval; ställa in, ställa om eller genomföra enligt plan? De här råden ger några av de internationella aktörerna:

Blackbaud har satt ihop flera guider med tips och råd om insamlingsevent och kampanjer under covid-19. Några av tipsen:
1. Ställ inte in planerade insamlingsevent. Erbjud alltid online-alternativ istället.
2. Säg tack! I tider som denna är det viktigare än någonsin att snabbt tacka för alla gåvor, stora som små.
3. Har ni tid över när resor och/eller aktiviteter är inställda? Höj blicken och planera för framtiden.

På fundraisingbloggen Queer Ideas skriver Mark Phillips om sina erfarenheter och lärdomar efter två veckors pågående coronakris i UK. Några av hans råd:
4. Stoppa inte planerade kampanjer, men säkerställ att all insamlingskommunikation visar att ni är medvetna om den pågående coronakrisen. Kontexten är viktig!
5. Människor vill veta att de fortsatt är en del av ett sammanhang och bli påminda om vanliga saker – fortsätt kommunicera. Många bryr sig mer än någonsin, så ta tillfället i akt och arbeta för att möta deras engagemang.
6. En del givare oroar sig för ekonomin. Ha respekt för det och var tydlig med att även små gåvor är betydelsefulla.

Flera familjejurister har under de senaste veckorna märkt av en kraftig ökning av personer som vill skriva testamente – någonting som samtliga kopplar till coronakrisen.
7. Se över era webbsidor för testamenten. Säkerställ att de är uppdaterade och har budskap som fungerar även nu under coronakrisen.

iRaiser genomförde ett webbinarium den 26 mars: “Dealing with Covid-19 for non-profits” . Några av tipsen:
8. Informera på er webb om hur Covid-19 påverkar er organisation, verksamhet och insamling.
9. Peer-to-peer-kampanjer (egen insamling) bör fungera minst lika bra som tidigare.
10. Det är inte de största och starkaste organisationerna som kommer att klara sig bäst genom krisen – utan de som är bäst på att anpassa sig till rådande situation.

Michael J. Rosen på fundraisingbyrån ML Innovations ger följande tips för insamlingsarbetet under coronakrisen:
11. Organisationer som arbetar med hälsa och forskning: givare kan uppskatta er verksamhet ännu mer än tidigare. Ta tillfället i akt och berätta hur ni jobbar i den nuvarande situationen.
12. Givare som är hemma mycket, i karantän eller självisolering, kan uppskatta ett telefonsamtal mer än någonsin. Ring och att tacka dem, uppdatera dem om er verksamhet eller genomför en undersökning.
13. Alla de vanliga beprövade metoderna fungerar fortfarande. Coronaviruset är inte det första hotet som ideell sektor stött på, och under varje tidigare kris har de organisationer som fortsatt att göra det som vanligtvis fungerar klarat sig bra.

Fler artiklar och tips för insamlingsbranschen i och med coronakrisen:

How can and should campaigners respond to the coronavirus crisis.

How to fundraise during a pandemic.

What covid-19 means for charity fundraising.