Bakom kampanjen: Dumpa rätt på alla hjärtans dag

Under rubriken ”Bakom kampanjen” lyfter vi framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen. Den här gången kikar vi närmare på Håll Sveriges Rent kampanj: Dumpa rätt på alla hjärtans dag.

Organisation:
Håll Sverige Rent

Kampanj:
”Dumpa rätt på alla hjärtans dag”

Bakgrund:
Varje vecka slängs 35 miljoner skräpföremål på marken. Skräpet skadar djur och natur, förstör haven, gör städer otrygga och kostar samhället mycket pengar – helt i onödan.

Vår vision är att ingen ska skräpa ner. Därför ville vi uppmärksamma problemet med en kreativ kampanj där vi under februari uppmanade till att dumpa rätt – i papperskorgen. På alla hjärtans dag, och alla andra dagar.

Idé:
Tillsammans med vår kreativa byrå First Lady tog vi fram en idé om att förmänskliga skräpet och att bygga historier kring hur de blev dumpade – på stan, utanför klubben och i parken.

Vi byggde tre olika ansikten av skräp som ofta hittas i olika miljöerna. Med hjälp av stop motion kom skräpet till liv och fick möjligheten att själv berätta sin historia om hur de hamnat där på ett humoristiskt sätt.

Syfte:
Syftet med kampanjen var att lyfta vår viktiga fråga och uppmana fler till att slänga skräpet rätt. För att nå ut i bruset kring alla hjärtans dag valde vi att använda humor och spela på kopplingen mellan dumpning av skräp och att bli dumpad.

För att skapa engagemang kring kampanjen uppmanade vi till att plocka skräp att bygga ett roligt, förvånat eller ledset skräpansikte av under hashtag #dumpad. Det mest kreativa bidraget belönades med ett extra fint skräpplockarkit för två.

Genomförande/kanaler:
Vi valde att satsa på TikTok och komplettera med kanaler som Meta, print och kulturtavlor på elskåp (som ofta blir ofrivilliga papperskorgar). Vi har även arbetat organiskt med kampanjen genom att engagera rörelsen mot skräp via våra sociala kanaler och nyhetsbrevsutskick.

”Dumpad var en perfect match för TikTok. Jag är glad att vi har vågat satsa på kanalen då vi fått mycket positiv respons och framför allt från den yngre målgruppen som vi har svårare att nå i andra kanaler”, säger Therese Nilsson, Ansvarig Digitala kanaler på Håll Sverige Rent.

Resultat:
Målet med kampanjen var att lyfta nedskräpningsproblemet på ett nytt och kreativt sätt, vilket många som hört av sig har uppskattat. Vi har fått mycket positiv respons för kampanjens kreativa höjd och har vid flera tillfällen lyfts i media (Resumé).

Satsningen på TikTok resulterade i en hög engagement rate och hög average watch time per person, enligt benchmark. Så positiva kommentarer som vi fått kring våra skräpansikten har vi inte sett tidigare i kanalen. Communityt har även växt till nästan 15 000 följare.

Kampanjen hade bra räckvidd trots begränsad annonsbudget. Att synas på kulturtavlor i miljöer där nedskräpning ofta sker, som en form av nudging, kändes extra viktigt för oss.

”På alla hjärtans dag ska man sprida kärlek och inte skräp. Jag är jättestolt över hela teamets insats i kampanjen och det fina resultatet”, säger Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef på Håll Sverige Rent.

 

 

Lärdomar:
Tre lärdomar vi tar med oss från kampanjen:

  1. En bra idé är alltid värd att satsa på, ä ven om budgeten är begränsad.
  2. Humor funkar! Vi lyckades nå ut på alla hjärtans dag tack vare det.
  3. Våga testa på nya kanaler. Vi har äntligen hittat ett sätt att engagera den yngre målgruppen genom vår satsning på TikTok.

Arbetsgrupp:
Kund:
Lisa Possne Frisell – Kommunikationschef, Håll Sverige Rent
Therese Nilsson – Kampanjansvarig & Ansvarig Digitala kanaler, Håll Sverige Rent

Byråer:
Thea Hamrén – Creative Director, First Lady Agency
Emil Rydberg – Art Director, First Lady Agency
Antonella Basagni – Creative, First Lady Agency
Cim Tägtgren – Creative, First Lady Agency
Jet Hilferink – Creative, First Lady Agency
Oscar Höglund – Animatör, First Lady Agency
Niklas Alm – Fotograf, Golden Retriever Studio
Philip Tolgén – Retuschör, Golden Retriever Studio
Set Design – Anton Thorsson
Ljud – Martin Åberg
Peter Pettersson – Projektledare, Captivate
Sigrid Thomas Lyri – Planner, Captivate
Daniel Nellhard – Planner, Captivate
Mikael Sundlin – Planner, Captivate
Felicia Teglén – Content Distributor, Trickle
Sofia Sandelin – Content Distributor, Trickle