I anslutning till Black Friday i november förra året fångade Röda Korsets kampanj ”Årets dyraste Black Friday-erbjudande” vår uppmärksamhet genom ett mejl i inkorgen. Kampanjen som tog sig in i den svåra debatten kring klimat och konsumtion på ett intressant sätt. Hur gick det med insamlingen, vad var tanken och vad sa givarna? Vi hörde av oss till Stina Lindroth, kampanjledare på Röda Korset.
Organisation
Röda Korset
Kampanj
Årets dyraste Black Friday-erbjudande
Bakgrund
—Vi brukar uppmärksamma olika högtider som Alla hjärtans dag, mors dag och fars dag för att då uppmuntra människor att köpa sina presenter i vår gåvoshop. I den går det att välja bland olika ”presenter” som katastrofpaket, hygienkit, sjukvård med mera. Sedan kan den som köper en present få ett fint gåvobevis att ge bort till någon. Vi har tidigare år uppmärksammat Black Friday och kommunicerat att man hellre kan handla hållbart i vår gåvoshop än att köpa saker man kanske inte behöver. I år valde vi att satsa lite extra och ta en tydligare ståndpunkt i konsumtions- och klimatfrågan. Vi dubblade priserna i vår gåvoshop som ett sätt att kunna kommunicera att dubbelt så många människor kommer behöva hjälp i framtiden på grund av klimatkrisen, berättar Stina.
Idé
— Vi ser hur hårt klimatförändringar drabbar människor varje dag i vårt arbete världen över. Därför kändes det naturligt att lyfta det i samband med Black Friday, då många pratar om konsumtionens påverkan på klimatet. I framtiden beräknas dubbelt så många människor behöva nödhjälp som idag, på grund av att de klimatrelaterade katastroferna blir allt fler och värre. Idén växte fram tillsammans med vår PR-byrå Obeya, och utvecklades och anpassades sedan för våra kanaler och målgrupper av oss på Röda Korset, säger Stina.
Mål
Kampanjen var i första hand en insamlingskampanj för att kunna hjälpa fler som drabbas av katastrofer. Samtidigt var den varumärkesbyggande; Röda Korset ville stärka bilden av en organisation som kämpar för att färre ska behöva drabbas av naturkatastrofer i framtiden.
Genomförande/kanaler
Allt material togs fram internt och använde både tonalitet och grafiska element från ett klassiskt rea-manér. Kampanjen spreds i Röda Korsets egna kanaler och via annonsering i sociala medier. Även ett antal influencers fångade upp och delade kampanjen.
Resultat
— Vi såg fina insamlingsresultat från kampanjen och den uppskattades mycket hos våra målgrupper, vilket vi såg genom positiva kommentarer i flödena och samtal som kom in. Kampanjen fick också bra räckvidd och engagemang vilket gav oss en bra grund inför julkampanjen som startade strax efter, berättar Stina.
Budget
All produktion av material och alla medieköp har gjorts inhouse av Röda Korset.
Lärdomar
— Det var spännande att se att vi kunde göra en insamlingskampanj med så relativt höga gåvobelopp som det ju blir när alla priser dubblas, och ändå nå ut så bra som vi gjorde. Men det kanske mest överraskande var att se all positiv feedback vi fick! Annars när vi lyfter frågor relaterade till klimatet kan vi mötas av en del mothugg, särskilt i sociala medier, men inte den här gången, berättar Stina.
Arbetsgrupp
— Vi har ett team med ansvar för insamling från nya givare och kampanjen var ett samarbete mellan alla i teamet. I gruppen har vi olika kompetenser så vi kompletterar varandra; digital annonsering, webb och design, säger Stina.
Text: Eva Adeen