Utblick: Så slog USA-valet insamlingsrekord

För att vinna det amerikanska presidentvalet behövs det inte bara en vass politik, det är lika viktigt att samla in miljarder. Joe Bidens kampanj slog alla tiders rekord, mycket tack vare så kallade ”dark money”. I Sverige är summorna betydligt mer modesta.

“Big money has always been at the core of our democracy.” Citatet kommer från Alexandra Pelosis dokumentär Meet the Donors, som finns på svenska HBO. Hon träffar investment-bankirer och hedgefond-män som sirligt förklarar att deras mångmiljondonationer till olika kandidater minsann bara handlar om att vilja stärka demokratin. Få säger att det i själva verket handlar om att få inflytande över en politikers beslut, väl hen sitter i kongressen, senaten eller rent av Ovala rummet.

Insamlingen till presidentkampanjen är en dödsdans, där risken för korruption vägs mot behovet av att ha råd att nå ut med sin politik. Aldrig har ett amerikanskt presidentval omsatt så mycket pengar som nu. Totalt blev kostnaden 14 miljarder dollar, dubbelt så dyrt som valet 2016.

Partierna och presidentkandidaterna samlade in rekordbelopp till kampanjande. Bara Biden och det demokratiska partiet samlade in 1,5 miljarder dollar. Lika mycket som flödade in, flödade också ut på TV-reklam, Facebook-annonser, dörrknackningar och andra kampanjaktiviteter för att nå ut med budskapen om att just han var bäst lämpad att leda det amerikanska folket.

Enskilda givare spelade en stor roll i valet. En femtedel av insamlingen till Bidens kampanj, 318 miljoner dollar, bestod av gåvor som var mindre än 200 dollar. Bidens digitala insamling gick först trögt. Sen kom filmen som visade hur George Floyd brutalt misshandlades till döds. Händelsen gav inte bara kraft till Black Lives Matter-rörelsen, utan blev också starten på en insamlingsvåg till den demokratiska presidentkandidaten som kulminerade när Kamala Harris tillkännagavs som vicepresidentkandidat.

Demokraterna har starkt kritiserat att kandidaterna kan ta emot anonyma gåvor, ”dark money”. Men president Biden gynnades själv av ett rekordstort antal donationer från anonyma givare till externa grupper som stöder honom. Kampanjen tog emot hela 145 miljoner dark dollars. Det innebär att allmänheten aldrig kommer att få en fullständig redovisning av vem som hjälpte honom till en plats i Vita huset.

Svensk partinsamling rena lotteriet
I Sverige är partiintäkterna mycket blygsamma i jämförelse med USA. Socialdemokraterna är bäst på insamling och hade under 2019 totala intäkter på 378 miljoner kronor, enligt Kammarkollegiet. Räknar man in ungdomsförbundet SSU hamnar siffran på en bit över 700 miljoner kronor. Centerpartiet (187 miljoner) respektive Moderaterna (129 miljoner) kommer som goda tvåor och treor.

En betydande del av partiernas intäkter kommer från skattsedeln och de offentliga partibidragen. Trots sviktande medlemsantal är medlemsavgifter fortfarande en viktig intäktskälla. Men i insamlingsettan Socialdemokraternas fall är det framförallt lotteriverksamheten som är en kassako. A-lotterierna stod för hela 48 procent av intäkterna under 2019. Små bidrag från privatpersoner, som spelade en betydande roll i USA-valet, resulterade bara i ungefär 200 000 kronor på S-kontot under 2019.

Centerpartiet har en egen bidragspolicy mot privata gåvor på central nivå.

– Den syftar till ett säkerställt oberoende. Riksorganisationen mottar inte bidrag eller gåvor annat än från det offentliga. Andra erhållna bidrag och gåvor ska återbetalas eller överföras till allmänna arvsfonden, säger ekonomichef Håkan Granlund.

Håkan Granlund poängterar att det svenska regelverket kring intäkterna är tydligt men redovisningen haltar.

– Vissa partier drar stor nytta av partinära ombudsmän och stödannonsering. Denna typ av gåvor undantas i regelverket om de faller under ”sedvanligt frivilligarbete och sedvanliga gratistjänster”. Redovisningen till Kammarkollegiet kan därför ge en skev bild av verkligheten för dessa partier, förklarar han och tillägger att inför valet 2022 gör partiet överhuvudtaget ingen särskild insamling.

En sammanställning som SVT gjort visar att partierna använder en rad olika metoder för att samla in pengar. Vänsterpartiet använder till exempel nätet för försäljning av merchandise. Partiet fick även in betydande belopp genom gåvor från förtroendevalda, vilket även var en viktig intäktskälla hos Miljöpartiet. Störst kreativitet finns det hos Feministiskt Initiativ, till valet 2014 gjorde partiet en särskild valskiva som släpptes på Spotify. Den genererade dock bara blygsamma 5 000 kronor till partikassan.

Text: Marcus Lundstedt