Helt hypotetiskt: Nytt kreativitetskrav för årsredovisningar

Helt hypotetiskt. Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.

”Sveriges riksdag har snabbt ändrat i bokföringslagen för att undvika allmän uttråkning. Det så kallade kreativitetskravet innebär att årsredovisningar inte längre får göras i klassisk form som tryckt (eller digital) pdf. Men allt annat är tillåtet. Hur gör ni er årsredovisning nu?”

Fredrik Andersson, redovisningsspecialist på KPMG och suppleant i Giva Sveriges redovisningsråd

”För att anpassa oss till rådande ordning kommer vi i Redovisningsrådet att släppa Giva Sveriges Styrande riktlinjer för årsredovisning enligt K3 som ett album. Vem hade inte sett fram emot hits som ”Fångad av en intäkt”, ”När vindarna viskar not 3” och ”Genom eld och redovisningsprinciperna”. Folkparksturné bokas, Melodifestivalen hör av sig och hela Sverige sjunger om skillnaden mellan redovisning av gåva och bidrag.”

Fredrik Andersson, KPMG. Foto: Simon Hastegård

 

Ewa Rutqvist Holmstedter, kanslichef på We Effect

”Vi ser inga som helst problem med denna förändring och kommer att göra vår årsredovisning genom direktsända digitala möten som vi spelar in i vår studio. Vi sänder dessa digitala möten via olika kanaler för att nå ut till så många som möjligt. Korta, lättförståeliga filmer spelas in och skickas till både nya och befintliga givare, intressenter och andra relevanta aktörer – för att få fler att förstå vad som verkligen gömmer sig bakom alla siffror. Naturligtvis kommer allt att finnas på flera språk och med textning. Vi kommer att få fler givare med denna förändring och kanske kan nå ut till nya målgrupper?”

Ewa Rutqvist Holmstedter

 

Staffan Samuelson, Chef Ekonomi och styrning på Cancerfonden

”Årsredovisningen fyller en viktig funktion i vår kvittokommunikation gentemot givare och andra intressenter. Tyvärr läggs ofta oproportionerligt mycket tid och resurser på årsredovisningen i relation till hur många som faktiskt läser den, så jag välkomnar verkligen riksdagens initiativ. När kreativitetsdirektivet nu är infört så skulle jag utforma årsredovisningen i ett helt digital format. Jag skulle använda mig mycket mer av grafik och videoklipp. Varför inte låta revisionsrapporten vara ett videoklipp med revisorn eller låta forskare berätta om hur givarnas pengar bidrar till viktiga framsteg? Allt förpackat i en interaktiv lösning där användaren kan klicka eller swipa sig fram och välja vad som skall spelas upp eller redovisas på annat sätt.”

Staffan Samuelson, Cancerfonden

 

Skribent: Amelie Furborg